Fitnessuddannelse bliver nyt demofag ved DM i Skills

Unge uddannelsessøgende får nu bedre mulighed for at se, hvad fitnessuddannelsen går ud på og har af karrieremuligheder.

Når der den 2. til 4. februar bliver afholdt DM i Skills i Fredericia, er der en ny uddannelse blandt demofagene – nemlig fitnessuddannelsen.

Her uddanner man sig både i at instruere og motivere andre til at komme i god fysisk form, men også i hvordan man driver et fitnesscenter - blandt andet med fokus på medlemsservice og kommunikation, forretningsudvikling, salg og markedsføring på sociale medier.

Parterne bag uddannelsen er HK Privat og Dansk Erhverv. Hos HK Privat ser formand Simon Tøgern frem til, at uddannelsen bliver vist frem til DM i Skills.

- Fitnessuddannelsen er meget mere end tunge løft og fysisk form. Det er en uddannelse med mange karrieremuligheder, som går på to ben: Dels med et stærkt tryk på træning og motivation men også et solidt merkantilt fokus. Det vil vi gerne gøre flere unge opmærksomme på, og derfor er vi glade for, at uddannelsen bliver en del af programmet ved DM i Skills, siger han.

Også viceadministrerende direktør hos Dansk Erhverv, Laurits Rønn, glæder sig over, at flere unge nu kan blive gjort opmærksom på fitnessuddannelsen.

- Dansk Erhverv glæder sig til at se fitnessuddannelsen blive præsenteret på Skills som en ordinær erhvervsuddannelse med gode videreuddannelses- og karrieremuligheder. Danmark er det eneste land i verden, som har et sådan tilbud til de uddannelsessøgende. Det er vi ret stolte af, siger han.

Fakta

• Der findes mange private aktører, der tilbyder uddannelser til fitnessinstruktører. Fitnessuddannelsen er dog den eneste, der giver landsdækkende kompetence, og den er tilrettelagt på et meget højt niveau.

• Fitnessuddannelsen er bygget op på samme måde som de fleste andre eud-uddannelser med grundforløb 1 og 2 og derefter oplæring i en virksomhed på hovedforløbet.

• Uddannelsens trin 1 lærer eleverne alt om styrke-, mobilitets- og konditionstræning, og om hvordan man laver træningsprogrammer til forskellige målgrupper. Samtidig uddannes man i ernæring og sundhed, instruktionsteknik og coaching. Derudover får man lov at prøve kræfter med at servicere medlemmerne i træningscenteret.

• Har man mod på mere, kan man tage uddannelsens trin 2, Fitness Manager, hvor man lærer mere om at drive et fitnesscenter.

• Der er pt. to hovedforløbsskoler i landet, Next i København og Hansenberg i Kolding.