Fitnesscentrene åbner igen: Sådan kommer du i gang

Når dørene igen åbnes for træning i fitnesscentrene den 6. maj, kan det være en udfordring at komme i gang igen og få en god start.

Gode træningsvaner er nemt blevet erstattet af mere usunde vaner, som det nu er tid til at lægge på hylden.

Slut med impulsiv træning

Med det nye krav om coronapas kræver det planlægning at komme i fitnesscentrene. Nu skal du fremvise en negativ test taget indenfor de seneste 72 timer (både PCR- og antigentest), eller at du er færdigvaccineret. Den nye regel er, at du i 14-180 dage efter en positiv test betragtes som immun, så det også giver dig adgang.

Vi er normalt vant til at kunne komme i fitnesscentrene, lige når vi har tid og lyst på næsten alle tider af døgnet og hele ugen, så det gælder om at få indarbejdet en rytme. Brug det konstruktivt til at få skemalagt ugen med tidsplan for både test og træning.

Du kan stadig nå at blive sommerklar

Med et træningsprogram slipper du for yderligere planlægning. Her er arbejdet gjort for dig, så du kan lægge din energi i selve centret. Samtidig sikrer du, at din tid bliver brugt optimalt.

Et gennemtestet program gør dig effektiv. Her er indlagt en progression og periodisering, så du hurtigt vil kunne se resultater. Når du kan mærke fremgang, er det nemmere at holde motivationen oppe og få opbygget de gode vaner omkring din træning” udtaler Steven Højlund fra Vitaro, der bl.a. driver Styrketræningsprogram.dk og fortsætter ”Sommeren er her næsten men med lidt god vilje og hårdt arbejde, kan du se resultater allerede om få måneder.”

Tålmodighed er en dyd

Hvis du er en af de mange, der helt har holdt pause fra træningen, er det med at være ekstra forsigtig, så du undgår at overbelaste din krop. Det er meget nemt at løbe eller løfte sig til en overbelastningsskade. Der skal tilvænning til før dine muskler og sener igen er på det niveau, hvor du stoppede, men heldigvis har kroppen en god muskelhukommelse.

Huskereglen er at starte langsomt op og sørge for restitutionsdage. Ligesom det er vigtigt med variation i din træning. Det gælder om at sætte sig nogle realistiske mål og gerne nogle delmål.

Et spørgsmål om teknik

Pas på med at undervurdere teknikken. Det gælder ikke bare om at træne så meget som muligt eller tungt og hårdt men klogt, i de rette doser og på de rigtige måder. Hav fokus på de forskellige træningsformers teknik og tilpas den til din kropsbygning og dine mål. Teknik er vejen til at styre uden om skader og få det maksimale ud af din træning.

Få allerede nu styr på test, træningstøj og program, så du er klar til en tur ned i dit lokale fitnesscenter og kom godt i gang med træningen.

Steven Højlund,
stehoj@gmail.com

Gør dig klar til designskolen med et efterskoleophold i Vejle17.6.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Af Mikkel Preisler På vegne af : Efterskolen for Gastronomi, Musik & Design Nu har du muligheden for, at forbedrede dig til mad og designskolen på et efterskoleophold i Vejle. Mange unge drømmer om muligheden for, at komme ind på designskolen enten i København eller Kolding. Det er dog virkelig vanskeligt at blive optaget. Derfor kan du nu forbedre dine chancer med design og mode som linjefag på skolen for i Vejle.

kERP – Lille dansk bogføringsprogram, som tager kampen op med de store6.6.2021 16:56:52 CEST | Blog

Af Mikkel Preisler Bogføring skal være en effektiv, overskuelig og sikker aktivitet i enhver virksomhed uanset størrelse og brancheområde. For mange nyopstartede enkeltmandsvirksomheder bliver bogføringen udført af ejeren selv. Her er der brug for et stærkt program, der er gennemskueligt, og som kan håndtere vækst i virksomheden, og som er intuitivt bygget op. Danmark har fået et nyt bogføringsprogram – kERP – der giver konkurrence til de eksisterende spillere på området. Det er skabt med fokus på dine behov som virksomhedsejer, og det giver dig alle de egenskaber og funktioner, som du kender fra nogle af de største bogføringsprogrammer.