Fire studerende fra Fyn skal forsvare Danmarks ære og deres gode idé til EM i Entreprenørskab

En særlig gummimanchet, der kan tætne rundt om hydrauliske sammenkoblinger på maskiner, så støv og snavs ikke kommer med. Den innovative ide gav i slutningen af maj fire studerende fra SIMAC i Svendborg og SDU, titlen som Danmarksmestre i Entreprenørskab. Nu skal de forsvare de rød-hvide farver ved det europæiske mesterskab den 24.-26. juni.

Tre af medlemmerne af Team HydroSafe

Når man skal koble traktorer og andre landbrugsmaskiner sammen, kan der let kommer støv og snavs ind i sammenkoblingen, og det kan på sigt ødelægge både maskiner og være tidskrævende at løse. Nu har fire studerende udviklet HydroSAFE, som er en ny type gummimanchet, der kan tætne rundt om hydrauliske sammenkoblinger, og på den måde kan holde støv og partikler ude af det hydrauliske system.Produktet er i første omgang tiltænkt landbruget, men HydroSAFE kan bruges ved alle sammenkoblinger, man gerne vil beskytte, fx i fiske- eller vindmølleindustrien.

Bag ideen står tre maskinmesterstuderende fra SIMAC i Svendborg og én studerende fra SDU, som har været med i uddannelses- og entreprenørskabsprogrammet Start Up Programme, som Fonden for Entreprenørskab står bag. Siden Danmarksmesterskabet i maj har de haft travlt med at forberede sig til det europæiske mesterskab JA Europe Enterprise Challenge 2020, hvor de skal dyste mod de mest innovative ideer fra 17 andre lande.

Vær med direkte når europamestrene kåres

Egentlig skulle kufferten være pakket og flybilletten have destination Grækenland, men i år bliver det europæiske mesterskab afviklet online for alles sikkerhed. Det betyder dog hverken mindre forberedelse eller færre nerver for de danske deltagere, som har brugt tiden siden DM på at forberede sig.

SIMAC i Svendborg har stor erfaring med at give deres studerende entreprenante kompetencer, og de studerende er dygtige til at bruge deres faglige viden til at udvikle innovative ideer, der reelt løser problemer i samfundet.Sidste år vandt det danske team MicroChange, som også var studerende fra SIMAC, en flot tredjeplads ved det europæiske mesterskab.

De danske studerende skal konkurrere i forskellige discipliner fra den 24. juni, og vinderne kåres ved en stor online finale fredag den 26. juni kl. 14-16. Her kan alle interesserede, inkl. pressen, være med direkte, når vinderne kåres. Følg med live her.

Fonden for Entreprenørskab står bag Start Up Programme og DM i Entreprenørskab. Det europæiske mesterskab arrangeres af JA Europe.

HydroSAFE: Christoffer Damgaard (20 16 55 51), Martin Bjerregaard Jensen (24 63 77 31), Mads Nicolai Rasmussen (29 86 48 73) og Rasmus Hyldal (24 66 89 97)

Berit Bader Lemming, presse- og kommunikationskonsulent, Fonden for Entreprenørskab, berit@ffefonden.dk eller 31 75 34 81.

Tre af medlemmerne af Team HydroSafe

Fonden for Entreprenørskab er det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer.

Fonden arbejder for at evnen til at være innovativ skal være et grundelement i alle uddannelser fra folkeskole til ph.d. Innovation og entreprenørskab skal i højere grad integreres i uddannelserne og forankres på uddannelsesinstitutionerne.

Fonden for Entreprenørskab uddeler fondsmidler til udvikling og videreudvikling af undervisning med fokus på innovation og entreprenørskab på alle niveauer af uddannelsessystemet. Fonden udvikler og udgiver også selv undervisningsmateriale, rådgiver om implementering af entreprenørskab i undervisning og er facilitator for samarbejde og netværk om entreprenørskabsundervisning.

Som videncenter arbejder Fonden for Entreprenørskab med at udbrede og videreformidle forskning om entreprenørskab i undervisningen. Gennem undersøgelser og analyser er Fonden for Entreprenørskab også selv med til at generere ny viden om udbredelsen og effekterne af entreprenørskabsundervisning i Danmark.

Maskinmestre vinder DM i Entreprenørskab for studerende27.5.2020 19:23:37 CESTPressemeddelelse

Hvordan kan vi gøre verden bedre? Det gav 20 teams af studerende hvert deres bud på, da de onsdag den 27. maj pitchede deres iværksætterideer online til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for studerende. Tre studerende fra SIMAC i Svendborg med hjælp fra en studerende på SDU løb med sejren for deres udvikling af en særlig gummimanchet, der kan sammenkoble maskiner, helt uden at støv og snavs kommer med.