Fire danske Lidl-produkter er nomineret til den prestigefyldte internationale detailpris, European Private Label Awards

Når branchemagasinet European Supermarket Magazine igen i år skal kåre de bedste produkter i detailhandlen, er det med en række danske Lidl-produkter på nomineringslisten. Hele fire produkter er nomineret – den danske Michelinkok Wassims Hallals økologiske kokossorbet og Karl Johan svampesuppe samt de to Karlens specialøl, økologisk Spring Ale og Ginger Beer. Sidste år løb Lidl med sejren i to kategorier foran 200 af de bedste private label-produkter i Europa.
Blandt de fire nominerede produkter til dette års Private Label Awards er to øl fra Lidls egen Nordic Craft Beer-serie: økologisk Spring Ale og Ginger Beer.

I disse dage skal de allerbedste produkter i den europæiske detailhandel gennemtestes. Det sker, når European Supermarket Magazine igen i år skal udnævne de absolut bedste private label-produkter i Europa, hvor dagligvarekæder fra hele Europa har indsendt produkter til nominering. Sidste år endte Lidl med at løbe med sejren i kategorierne ’mejeriprodukter’ og ’kød og skaldyr’: WH-serien af blå oste, Mycella og Danablu, samt Deluxe Tomahawk Steak.

To specialøl, svampesuppe og økologisk kokossorbet er nomineret

I år kan Lidl bryste sig med at have fire danske produkter nomineret til de prestigefyldte priser. Det er de to øl fra Lidls Nordic Craft Beer-serie; Karlens økologisk Spring Ale og Karlens Ginger Beer, samt to produkter fra Michelinkokken Wassim Hallals WH-serie; WH økologisk kokossorbet og WH Karl Johan svampesuppe.

Det vækker både glæde os stolthed hos Lidls indkøbsdirektør, Rasmus Pape:

”Private-labelprodukter af absolut topkvalitet til de bedste priser er noget, vi satser benhårdt på. Vi går aldrig på kompromis, når vi skal finde de allerbedste danske leverandører. Det bliver der lagt mærke til – også uden for Danmarks grænser – og derfor gør det mig også ekstra glad og stolt, at vi i år har hele fire produkter nomineret i et meget stærkt felt blandt vores konkurrenter.”

Trædesten for international eksport af danske kvalitetsvarer
Udover internationale nomineringer har flere af Lidls danske leverandører i løbet af de seneste år også mærket, hvad det kan føre med sig af international eksport at være en del af Europas største dagligvarekæde. Lidl Danmark har de seneste år genereret eksport af danske varer til andre Lidl-markeder for over en milliard danske kroner ved at gøre leverandører til samarbejdspartnere, der kan teste varer på Lidls internationale markeder.

”Når vi er så stolte af at få produkter nomineret til European Private Label Awards, er det også fordi, det er en vigtig trædesten for vores hammerdygtige leverandører for at komme endnu længere ud med deres produkter. Og dermed udbrede kendskabet til dansk topkvalitet i resten af verden i endnu højere grad,” siger Rasmus Pape.

Hos Bryggeriet Vestfyen, som i samarbejde med Lidl har udviklet øl-serien Nordic Craft Beer, bliver nyheden modtaget med store smil:

”Det er en stor anerkendelse, at vores specialøl bliver nomineret til European Private Label Awards. Øllene har vi udviklet sammen med Lidl og er resultatet af knap 12 måneders fælles eksperimenter og en lang række smagstest, hvor vi følte, at resultatet var af høj kvalitet og gav os en tro på, at de forskellige smage er noget danskerne vil elske. Nomineringen til en stor, international branchepris gør os stolte og giver os tro på, at den retning vi udvikler os i, er den rigtige. I samarbejdet med Lidl ligger der også muligheder uden for landets grænser, og denne anerkendelse, som er i tråd med vores egne planer om at komme ud på nye markeder, gør os fortrøstningsfulde om, at det også er realistisk,” siger Thomas Hald Blouner, salgs- og marketingchef ved Bryggeriet Vestfyen.

De fire danske Lidl-produkter er nomineret i et felt af private label-produkter fra 15 dagligvarekæder i hele Europa.

Konkurrencen afholdtes første gang i 2017 af det internationale branchemagasin European Supermarket Magazine, som uddeler priserne på baggrund af kriterierne innovation, præsentation og smag.

Vinderne af European Private Label Awards 2021 kåres i midten af marts 2021.

De fire nominerede danske Lidl-produkter ved European Private Label Awards 2021:

Nordic Craft Beer – økologisk Spring Ale 4,5%

Frisk specialøl med karakteristisk og frugtig smag med noter af hyldeblomst. Produceret af Bryggeriet Vestfyen A/S.

Nordic Craft Beer – Ginger Beer 4,0%

Ingefærøl med forfriskende og sprød smag af ingefær. Perfekt til sushi, fisk og skaldyr. Produceret af Bryggeriet Vestfyen A/S.

WH økologisk kokossorbet

60 % kokosmælk og 4 % kokos giver en rig og intens smag. En lille ske gemt i låget gør det muligt at nye sorbeten på farten. Udviklet af Michelinkok Wassim Hallal. Produceret af Jacob & Jakob Icecream.

WH Karl Johan-svampesuppe

Cremet og smagfuld suppe af Karl Johan-svampe, produceret lokalt i Sindal i Nordjylland. Udviklet af Michelinkok Wassim Hallal. Produceret af Kildespring A/S.

Branchemagasinet European Supermarket Magazine har afholdt European Private Label Awards siden 2017. Lidl Danmark er nomineret i kategorierne BEVERAGES (ALCOHOLIC), CONVENIENCE FOODS/FOOD TO GO OG FROZEN FOOD
.

Nordic Craft Beer – økologisk Spring Ale 4,5%
Nordic Craft Beer – Ginger Beer 4,0%
WH økologisk kokossorbet
WH Karl Johan-svampesuppe
Blandt de fire nominerede produkter til dette års Private Label Awards er to øl fra Lidls egen Nordic Craft Beer-serie: Økologisk Spring Ale og Ginger Beer.