Finsk Twin Peaks-stemning i Monika Fagerholms roman om mord i en lille by

I Monika Fagerholms roman Lola omvendt, der oprindeligt udkom i Sverige og Finland i 2012, behandles flere af de mest fagerholmske emner: en mindre by, en voldsom forbrydelse, en fortielse blandt indbyggerne, som finder selv den voldsomste hændelse ubelejlig og forstyrrende for deres stille hverdag. "Lola omvendt" handler således om en af menneskets mørkeste sider, ligesom Nordisk Råds litteraturprisvinderen "Hvem slog bambi ihjel?" gjorde det, vores evne til at leve med selv de mest horrible forbrydelser, så længe vi selv får lov at være i fred.

Monika Fagerholms roman "Lola omvendt" udkommer nu på dansk.

Efter 17 år væk fra Flatnäs vender Jana Marton tilbage til den lille by ved den finske kyst for at deltage i en høstfest. Festen tager en overraskende drejning, da mordet på Flemming Petterson kommer på tale. Mordet skete i 1994, det var Jana, der fandt liget. Morderen fandt ingen.

Tvillingebetjentene Berglund og Berglund efterforsker mordet, mistanken falder snart på den lokale forbryderspire Bjarne Marin. Ca Bäck på 17 år er kærester med lokalpamperen Birger Stenqvist og bor med sin kørestolsbundne søster Anita i møllen lidt uden for Flatnäs. Den myrdede Flemming Petersons fætter Henrik og alle de andre unge er forfærdede over mordet, Jana Marton og hendes stedfar Dan-Johan forsøger at komme tilbage til en normal verden efter fundet af liget, og børnehæren Skeletfuglene hærger på kirkegården. Alle drages de ind i opklaringen af mordet, alle lever de deres helt eget liv.

“Det var vist så ikke gået så godt med det, for på fotografiet

er et par ekstra tegnestifter blevet stukket gennem øjnene på

De to, Henrik og Flemming. Fætrene. Virkelig så ens.

Blikket drages til siden, magnetisk. Et tomt hul i midten.

Billedet af Henrik Pettersson er væk.”

Da Jana Marton dukker op til Høstfesten, er der også nogle andre der, nogen, hun troede for længst var borte. Nu ser hun alting i et andet lys. Monika Fagerholms thriller er skrevet efter fagerholmsk opskrift. Begivenhederne udspiller sig uden for tidens regler, men alligevel aldeles logisk. Karaktererne bevæger sig rundt, mødes og siger ”Jeg vil være en, som vinden blæser igennem.”

Mød Monika Fagerholm

I år gæster Monika Fagerholm "NORD – Nordisk litteraturfestival" i Helsingør. Festivalen afholdes d. 17. september 2022

Titel: Lola omvendt
Forfatter: Monika Fagerholm
Oversætter: Juliane Wammen
Udgivelsesdato: 20. maj 2022

Monika Fagerholms roman "Lola omvendt" udkommer nu på dansk.
Forsiden til "Lola omvendt" er designet af Vinnie Andersen

Sy den fineste garderobe til børn28.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Thea Rytter er mor til tre børn. Hun ved med andre ord, hvor besværligt det kan være at købe tøj til børn, der måske bruger størrelse 8 i livet, men 12 i længden. Eller at det, der var sejt i dag, er decideret kikset i overmorgen. Derfor er hun nu klar med Sy til børn – lær at sy hverdagstøj efter børnenes mål, som hjælper alle til at sy tøj, der passer til både barnets krop og barnets smag – altså lige indtil den ændrer sig igen.

Ny roman fra Claire-Louise Bennett om litteraturens plads i verden og livet13.6.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2015 debuterede den engelske forfatter Claire-Louise Bennett med romanen Dam, der blev hyldet af både læsere og anmeldere for sin intrikate og veludførte prosa, der på særegen vis fortalte historien om en aleneboende kvinde i et stenhus i Irland. Nu følger hun op med romanen Kasse 19, som i al sin tilsyneladende enkelhed handler om at have litteraturen i sit liv, og om hvad litteraturen kan gøre ved en. Det er en undersøgelse af fortællingens magi, når den smitter af på verden.