Finanssektoren styrker indsatsen for flere kvinder i ledelse

Konsulentvirksomheden Living Institute skal kortlægge barrierer og muligheder for kvinders vej til øverste ledelseslag i penge- og realkreditinstitutter. Kortlægningen er en del af FA’s og Finansforbundets fælles indsats for flere kvinder i ledelse.

Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet har indgået en aftale med konsulentvirksomheden Living Institute om at kortlægge barrierer og muligheder for kvinders vej til topledelse i penge- og realkreditinstitutter.

"Vi er på mange måder på rette vej, men der er brug for konkrete tiltag for at komme det sidste stykke i mål i arbejdet for at styrke vejen til topledelse for kvinder i finanssektoren. Her er projektet et afgørende skridt på vejen, og det er faktisk ikke alene for kvindernes skyld. Mangfoldighed i topledelserne er nemlig til gavn for alle – både for virksomhederne som sådan og dem, der gerne vil ledelsesvejen, men så sandelig også for alle de medarbejdere, der får glæde af bredere funderet ledelse," siger Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

Samarbejdet med konsulentvirksomheden udspringer af, at FA og Finansforbundet i marts 2019 nedsatte en fælles arbejdsgruppe, der stiller skarpt på manglen på kvinder i topledelse.

"På trods af virksomhedernes mange indsatser for at fremme deres kvindelige talenter, så rykker andelen af kvindelige topledere ikke mærkbart. Derfor har vi sammen med Finansforbundet sat gang i et analysearbejde, der skal kortlægge årsagerne til den stillestående udvikling, og som skal munde ud i anbefalinger til, hvordan virksomhederne kan få flere kvindelige topledere," siger Mariane Dissing, adm. direktør i FA.

Arbejdsgruppens endelige resultater, der offentliggøres i begyndelsen af marts 2020, skal indeholde en række konkrete anbefalinger på både samfunds-, virksomheds- og individniveau til fremme af kvinder i topledelse.

Living Institute skal bidrage til anbefalingerne ved via spørgeskemaer, fokusgrupper og interviews at indsamle data fra et bredt udsnit af landets penge- og realkreditinstitutter for derigennem at kortlægge barrierer for kvinders vej til topledelse.

"Vi er stolte over, at parterne valgte Living Institute til at afdække barrierer og muligheder for kvinders vej til de øverste ledelseslag i den danske finanssektor. Med rapporten i hånden vil de enkelte virksomheder og sektoren som helhed kunne vælge de løsninger, som på sigt vil skabe kønsbalance i alle ledelseslag og dermed høste de bundlinjefordele, en højere grad af kønsbalance giver," siger ledende partner Heidi Rottbøll Andersen, Living Institute.

I dag er 26 procent af de overordnede ledere i landets penge- og realkreditinstitutter kvinder, mens tæt på halvdelen (47,8 procent) af de ansatte er kvinder. Tallene stammer fra FA.

Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet, via Kristian Lind, 61204214

Mariane Dissing, direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening, via Mads Krøll Christensen, 20447599

Finanssektoren nedsætter kompetenceråd16.9.2019 00:19:13 CESTPressemeddelelse

Tidligere uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) åbner 16. september det første møde i et bredt funderet kompetenceråd, der skal skabe viden om fremtidens kompetencekrav. Det er Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet, der står bag rådet, som udgøres af en stærk forsamling repræsentanter fra fagbevægelsen, arbejdsgiverorganisationer, uddannelsesinstitutioner og virksomheder.

Steen Lund Olsen er ny formand for FTFa25.10.2018 17:06:45 CESTPressemeddelelse

På dagens delegeretmøde i FTFa d. 25. oktober er Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet, valgt som ny formand for a-kassen for de kommende to år. ’Jeg ser frem til at stå i spidsen for en veldrevet og stærk a-kasse, som gør en forskel for medlemmer på tværs af fagligheder og faglige organisationer. Det kræver et stærkt samarbejde og fællesskab, som jeg vil gøre mit yderste for at føre solidt videre’, siger Steen Lund Olsen