Finanssektoren har leveret et vigtigt grønt kompetenceløft på rekordtid

Helt nye tal fra Finans Danmarks bæredygtighedsredegørelse viser, at 36.000 medarbejdere i finanssektoren har fået et grønt kompetenceløft. I 2021 var tallet 8.000. Udviklingen skyldes et stærkt fokus på den bæredygtige omstilling i sektoren og et vigtigt samarbejde på tværs.

Den bæredygtige omstilling af samfundet er et af de mest aktuelle dagsordener i vores samfund. Og her spiller de ansatte i penge- og realkreditinstitutterne en central rolle. Hver eneste dag er de i kontakt med tusindvis af danskere og danske virksomheder, som de går i dialog med om grønnere valg.  Derfor har finanssektoren sat turbo på det grønne kompetenceløft af sine medarbejdere og på meget få år uddannet 36.000 medarbejdere i bæredygtighed. Det svarer til 9 ud af 10 ansatte i finanssektoren.

"Den finansielle sektor er en vigtig motor, som - ved at understøtte kunderne i at træffe grønnere valg og bidrage til deres omstillingsrejse - er med til at drive vores samfund mod en mere bæredygtig fremtid. Derfor har det også været altafgørende for os at give vores medarbejdere nye grønne kompetencer på rekordtid. Og det er kun lykkedes, fordi alle aktører i sektoren har stået sammen om dén opgave,” siger Birgitte Søgaard Holm, direktør for Investering og Opsparing i Finans Danmark.

De grønne kompetencetal er en del af Finans Danmarks årlige bæredygtighedsredegørelse. Tallene viser, at 2022 blev året, hvor den grønne kompetenceudvikling virkelig tog fart. Men det er kun begyndelsen, spår adm. dir. i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Nicole Offendal:

”Allerede i dag er bæredygtighed en integreret del af arbejdet i hele finanssektoren. Også forsikrings- og pensionsselskaberne har et stærkt fokus på klima og bæredygtighed. Jeg er ikke i tvivl om, at vi i fremtiden vil se, at bæredygtighed fylder endnu mere i sektoren. Det gælder også indenfor sektorens kompetenceudvikling.”

Det er Kent Petersen, formand i Finansforbundet (FF), enig i.

”Den grønne omstilling er en udvikling, som på mange områder først for alvor er kommet i gang. Vi kommer til at se det som en endnu mere integreret del af forretningen - også i vores sektor. Det kommer til at stille endnu flere krav til både medarbejdere, virksomheder og organisationer,” siger han.

Overvældende stor interesse for bæredygtig uddannelse fra kompetencepuljen

I 2021 blev uddannelse ”Bæredygtig kundedialog – erhverv” lanceret i Finanskompetencepuljen i samarbejde mellem Finansforbundet (FF), Finanssektorens Uddannelsescenter (FU) og FA, med opbakning fra Finans Danmark og Lokale Pengeinstitutter – og pladserne blev revet væk.  I 2022 var interessen blevet så stor, at Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet besluttede at investere yderligere fire millioner kroner i uddannelsen.

”Finanskompetencepuljens finansiering af uddannelsen har sikret en effektiv og hurtig udrulning i sektoren. At kunne tale bæredygtighed med erhvervskunderne er en central kompetence allerede i dag, og puljen gør det muligt at rykke hurtigt og bredt ud på de behov, der er,” siger Søren Laursen, der er adm. dir. på FU.

Finanskompetencepuljen er sat i verden for at sikre de kompetencer, der er brug for i fremtidens finanssektor. Det er kernestof for Finansforbundet, siger Kent Petersen:

”Det har været naturligt for os i Finansforbundet at være med til konkret at løfte opgaven, fordi den handler om at understøtte udviklingen af vores medlemmers kompetencer – og samtidig løse en samfundsopgave i fællesskab med andre.”

Nicole Offendal, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), er også enig i, at investering i erhvervsrådgivernes kompetenceløft er en vigtig del af det samfundsansvar, som sektoren påtager sig:

”Finanssektoren spiller en nøglerolle i den grønne omstilling. Det er et ansvar, som vi er meget bevidste om, og som vi kun kan løfte, hvis vores medarbejdere er klædt på kompetencer i bæredygtighed. Derfor er det helt naturligt for os, at vi via vores pulje investerer i kompetenceløft af erhvervsrådgivere, der jo hver eneste dag skal være klar til en dialog om bæredygtige og grønne løsninger med danske virksomheder,” siger hun.

Læs hele nyheden

Om Finans Danmark

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.

Få timers undervisning øger børns økonomiske viden betragteligt18.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvert år i uge 11 holder Finans Danmark Pengeuge i hele landet. I 10 år har initiativet nu eksisteret, hvor de ældste elever i grundskolen kan deltage og både bruge undervisningsmaterialet udarbejdet i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening og undervisningsforlaget FORSTÅ og få en bankmedarbejder ud og gæsteundervise. Og nu viser en helt ny undersøgelse at undervisningen virker. Børn, der er blevet undervist i privatøkonomi i løbet af Pengeuge, øgede deres finansielle viden med hele 18 procent.