Finansforbundet træder ud af FTF/LO-fusion

På et ekstraordinært landsmøde i dag d. 6. juni har Finansforbundet besluttet at udtræde af FTF i forbindelse med den forestående fusion med LO, der træder i kraft ved årsskiftet. ’På helt centrale områder finder vi ikke det rigtige match mellem vores medlemmer og den nye hovedorganisation, og derfor har vores landsmøde besluttet, at vi ikke bliver en del af fusionen’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet

De simultane kongresser i LO og FTF vedtog d. 13. april en fusion af de to hovedorganisationer, som træder i kraft 1. januar 2019. Her stemte Finansforbundet i lighed med en række andre private FTF-organisationer nej til fusionsplanerne, og Finansforbundets fremtidige hovedorganisationstilhørsforhold var den konkrete anledning til et ekstraordinært landsmøde d. 6. juni.

’Det er jo velkendt, at vi i april stemte nej til fusionen, da den nye hovedorganisation i vores optik har mangler ift. at skabe et afsæt og et fælles ståsted, som vores medlemmer kan se sig selv i, og som i tilstrækkelig grad er stillet ind på de udfordringer, de møder i deres dagligdag som medarbejdere på det finansielle område. Og så er det også meget tydeligt for os, at en krystalklar partipolitisk neutralitet er helt afgørende for vores medlemmer’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet

Landsmødet vedtog derfor enstemmigt, at Finansforbundet ikke bliver en del af LO/FTF-fusionen, men at det samtidig er vigtigt for Finansforbundet at bevare et hovedorganisationstilhørsforhold. Derfor fortsætter Finansforbundet de forhandlinger, der er i gang med AC.

’Beslutningen har jo ikke været nem, men på den anden side, har det også været klart, at den har været nødvendig for os ift. at skabe følgeskab blandt vores medlemmer og i vores bagland. Vi kigger derfor nu mod AC og fortsætter de forhandlinger, der er i gang, fordi vi for vores medlemmer på hele det finansielle område her ser et bedre match’, siger Kent Petersen.

Steen Lund Olsen er ny formand for FTFa25.10.2018 17:06Pressemeddelelse

På dagens delegeretmøde i FTFa d. 25. oktober er Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet, valgt som ny formand for a-kassen for de kommende to år. ’Jeg ser frem til at stå i spidsen for en veldrevet og stærk a-kasse, som gør en forskel for medlemmer på tværs af fagligheder og faglige organisationer. Det kræver et stærkt samarbejde og fællesskab, som jeg vil gøre mit yderste for at føre solidt videre’, siger Steen Lund Olsen