Finalisterne til Produktprisen 2021 er fundet

Dommerne smagte sig igennem 120 produkter indsendt af lokale producenter fra hele landet. Efter otte timer var feltet snævret ind til 12 finalister, der skal kæmpe om Produktprisen ved den store finale 26. juni i forbindelse med kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm.

Med 120 produkter indsendt af lokale fødevareproducenter fra hele landet var det tydeligt, at lysten til at udvikle nyt i den grad lever i Danmark. Og det generelle niveau var igen i år skyhøjt, da dommerjuryen var samlet i København og smagte og diskuterede sig igennem det imponerende felt.

Dommerjuryen bestod i år af Hanna Schaldemose, Lokalvarechef i Coop Danmark, Kok Francis Cardenau fra Sane Foods, Kok Jesper Koch fra Steigenberger Alsik Hotel & Spa, Kok Mads Battefeld fra Sushi Anaba, Kok og sommelier Simon Olesen fra Møntergade og Kok Mikkel Maarbjerg fra KIRK+MAARBJERG. Da dagen var omme var der enighed om, at 12 produkter skilte sig så meget ud, at de fortjente at gå hele vejen til den store finale til sommer. Konkurrencen var igen i år inddelt i kategorierne Mad, Drikkevarer, Konfekture og Innovation.

"Et af formålene med Produktprisen er at få de små dygtige producenter frem i lyset. Vi fra Sol over Gudhjem er glade for den store tilslutning til årets produktpris. Vi kan se, at der bliver arbejdet målrettet og seriøst med produkterne. Vi håber at et initiativ som Produktprisen kan bane vejen til endnu flere kvalitetsprodukter til den danske forbruger," siger Mads Marschall fra Sol over Gudhjem.

”Igen i år er jeg imponeret over den innovationskraft, der findes derude hos de små producenter med blandt andet fokus på bæredygtighed og anvendelse af restprodukter fra andre fødevareproduktioner. Samtidig så vi også nogle helt klassiske produkter, som bare sad lige i skabet på smag og håndværk. Nogle af varerne i finalen er kendte, men der er også nogle nye og meget spændende varer, som jeg håber vi kan tilbyde vores kunder i fremtiden!” siger Lokalvare chef i Coop, Hanna Schaldemose

Finalister 2021:

Mad:

Bearnaise fra Sauce Umami
Meyers knoldselleri fra Meyers
Mumbai Munchies fra MayMays

Drikkevarer:

Camping Safari cocktail fra Quench &Tickle
Økologisk rabarbersaft fra Samsø Bær
Kaffesyp fra Falk Bornholm

Konfekture:

Flødebolle med Lynghonning fra Friis-Holm Chokolade
Bananbrød fra Banana Cph
Karameller med cashewfrugt fra Casju

INNOVATION
Frys-selv-is fra Popseco
Mr. Amaro fra Copenhagen Winery
Nordisk Temphe fra Contempehrary

De endelige vindere af Produktprisen 2021 kåres i forbindelse med Danmarks største kokkekonkurrence for professionelle kokke til Sol over Gudhjem, der i år finder sted 26. juni og afvikles på Melstedgård lidt uden for Gudhjem på Bornholm.

For yderligere oplysninger kontakt: Presse- og kommunikationsansvarlig for Sol over Gudhjem Kasper Foged. Mail: kasper@sogk.dk Mobil: 31719015. www.sogk.dk

Hanna Schaldemose, Lokalvare chef Coop

Mail: hanna.schaldemose@coop.dk, Tlf: +45 43 86 35 42

Tilbagekald af Lille Bjørn Mortadella pølse3.6.2021 13:31:07 CEST | Pressemeddelelse

Produkt: Lille Bjørn Mortadella pølse Bedst før: Alle holdbarhedsdatoer til og med 05.07.2021 Stregkode: 4006229002630 Solgt i: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Coop 365 Leverandør: The Family Butchers Germany GmbH Virksomhed, der tilbagekalder: Coop Danmark A/S Årsag: Der er risiko for metalstøv i produktet. Risiko: Mistanke om metalstøv udgør en forbruger risiko. Råd til forbrugerne: Skulle du have varen opbevaret, kan varen leveres tilbage til butikken, hvor den er købt eller kassere den.

Coop: Regeringens støtte til lokalsamfund kan redde butikker28.5.2021 12:15:54 CEST | Pressemeddelelse

Som led i regeringens landdistriktspakke, er der afsat 18 mio. kr. til borgerdrevne butikker. Det får opbakning fra Coop. Med ca. 300 nærbutikker er Coop en af de virksomheder i Danmark med mest lokal tilstedeværelse ”Coops butikker ude i de lokale samfund er jo allerede ejet af medlemmerne. Coop har lige fra starten for 155 år siden været en borgerdrevet butik og virksomhed. Det er vi stadig. Men der er mange steder, hvor den sidste butik har det svært, og støtte til disse, kan være med til at sikre den livsnerve, butikkerne er i disse lokalsamfund,” siger bestyrelsesformand for Coop, Lasse Bolander. Coop er i forvejen i fuld gang med en række aktiviteter, bl.a. crowdfunding, der skal hjælpe de mindste butikker. Coop er i gang med at udvikle et helt nyt koncept, som er målrettet mod at sikre driften i de mindste butikker og nye områder, hvor der er mulighed for at drive mindre butikker. ” Vi glæder os over at regeringen ser de samme ting som os, nemlig at de små landdistrikter har beh

Jens Visholm stopper i Coop21.5.2021 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Efter 6 år i direktionen og knap 10 år i Coop fratræder Koncerndirektør Jens Visholm sin stilling senest med udgangen af juni i år. ”Over en lang årrække har Jens bidraget væsentligt til den kontinuerlige transformation af Coop, som er sket over de seneste tre strategiperioder. Senest bevis på dette er naturligvis vores resultater i 2020, som viser, at Coop står med et stærkt fundament for fremtiden,” siger bestyrelsesformand Lasse Bolander. Jens Visholm har i de fleste år været ansvarlig for den kommercielle indsats i kategori- og indkøbsfunktionerne, men har i sine 6 år i direktionen også haft ansvaret for bl.a. Logistik, Marketing, CSR, og har siden nytår stået i spidsen for direktionsområdet Kunder & Kommunikation. ”Siden min tiltrædelse som adm. direktør efteråret 2020 har vi løbende drøftet Jens’ fremtid i Coop, og desværre har vi ikke kunnet finde en gensidigt tilfredsstillende permanent rolle til Jens i den nye organisation, hvorfor vi nu er blevet enige om at skilles. Men jeg