Figurmaling indbringer erhvervslivets initiativpris

Hvis man tror, at Dansk Industri alene er for klassiske industrivirksomheder, kan man tro om. The Army Painter i Skanderborg modtog torsdag DI Østjyllands Initiativpris 2020 for at etablere og udvikle en spændende nichevirksomhed, der leverer specialmaling og tilbehør til bræt- og krigsspils-industrien. Til hele verden, vel at mærke.
Fra venstre: CFO Line Penstoft, produktionschef Michael Schultz, CEO Bo Penstoft, formand for DI Østjylland Anders Strange (sort mundbind ) og borgmester i Skanderborg Frands Fischer.

- The Army Painter er eksempel på en virksomhed, der virkelig udnytter e-handel som platform til at komme ind på et globalt marked. Med meget høj kvalitet i deres lokale produktion i Skanderborg har virksomheden forvandlet et ekstremt nicheprodukt til en god forretning. Derfor fortjener The Army Painter helt klart DI’s Inititativpris, siger Anders Strange, formand for DI Østjylland som motivation for pristildelingen.

The Army Painter er historien om en virksomhed, der egentlig starter ud fra entusiasme for spil med miniaturer. Men det er samtidig historien om opstart af en professionel virksomhed med fokus på indtjening og udvikling. Undervejs har virksomheden opnået den eftertragtede blåstempling fra de største spilaktører med Disney i spidsen. Figurmalingen fra The Army Painter rammer nemlig de helt rette nuancer til at kunne bruges i Star Wars og Dungeons and Dragons spil.

- The Army Painter indeholder de ingredienser, som skal til for at bygge en ny start-up professionelt og succesfuldt op. Entusiasme, kreativitet, mod, ekstrem produktviden og professionalisme i drift, markedsføring og udvikling. Hvis bare en af de ingredienser mangler, ville det være svært for en ny virksomhed at producere et ekstremt nicheprodukt med økonomisk overskud. Det er virkelig flot, at det er lykkedes for The Army Painter, siger Anders Strange.

Vejen i coronaåret 2020 har været fuld af bump for The Army Painter. Da krisen ramte i foråret, stoppede afsætningen til USA, som er det største marked, og så var gode råd dyre for at opretholde beskæftigelsen i Skanderborg-virksomheden. Men The Army Painter satte sig for at udvikle en håndsprit, som skulle kunne produceres til bedre priser, end der var på markedet i foråret. Vel at mærke en håndsprit, der levede op til WHO-standarder. En del af de små spritflasker blev doneret til skoler og plejehjem i lokalområdet, samt som add ons til deres gaming leverancer, efterhånden som USA åbnede igen.

- Effekten af initiativet ramte de sociale medier, især i USA, og den positive omtale har været stærkt medvirkende til, at vores totale ordresammenbrud i foråret blev vendt til en meget stor salgsfremgang på det amerikanske marked i efteråret, siger Bo Penstoft, adm. direktør for The Army Painter.

The Army Painter har siden udskilt produktionen af håndsprit i et separat værnemiddelfirma under navnet The Nordic Shield, som vil blive solgt fra, så virksomheden kan koncentrere sig om kerneforretningen, og ikke mindst fortsætte opbygningen af e-handelsindsatsen.

-Vi er glade og stolte over at modtage DI’s Initiativpris. Det er altid rart med en lokal anerkendelse, selvom vi hovedsageligt er på eksportmarkederne siger Bo Penstoft.

Om The Army Painter ApS

Virksomheden udvikler, producerer og sælger præcisionsmaling – og tilbehør – til bemaling af miniaturefigurer, som bruges i bl.a. Star Wars og Dungeons and Dragons spil over hele verden, vel at mærke. Og bestemt ikke (alene) med børn som publikum, tværtimod. Det er værd at bemærke, at de er godkendt som leverandør af de rette farvesammensætninger til flere seriøse spil, herunder Disney.

The Army Painter er 13 år gammel. Selvom figurspil var og er en hobby for Bo Penstoft (han er på det danske landshold for figurspil), så har opbygning af The Army Painter altid været med sigte for seriøs business. Det skal være en virksomhed, der tjener penge, så der kan investeres i yderligere vækst. Det startede i hans private udhus, men er netop flyttet i professionelle lokaler i udkanten af Skanderborg. Alene i 2020 er der ansat yderligere 40 personer, så der nu er 65 ansatte. De har eget udviklingslaboratorium, produktion og e-handels salgsapparat, som nu står for 50 % af salget – primært igennem Amazon. De eksporterer nu 97 procent til 56 lande. USA er største marked, som aftager 65 procent og har givet den store vækst de senere år.

Overrækkelse af initiativprisen

Skanderborgs borgmester Frands Fischer hjalp formand for DI Østjylland, Anders Strange, med at overrække Initiativpris 2020 til The Army Painter. Det skete hos virksomheden i Skanderborg torsdag den 11. februar 2021 kl. 10.30.

Med DI Østjyllands Initiativpris 2020 er The Army Painter ApS en af i alt 18 kandidater til DI’s nationale Initiativpris, der overrækkes på DI’s årlige konference for små og mellemstore virksomheder til marts.

Yderligere oplysninger kan fås hos chefkonsulent Michael Jul-Nørup Pedersen, mail: mjnp@di.dk, tlf.: 2924 7009 eller pressekoordinator Lars Bøgeskov på tlf.: 2236 3138 eller mail; larb@di.dk