Fibo Intercon er i finalen til prisen for Årets Digitale SMV:Omstilling

Det er netop offentliggjort, at Fibo Intercon fra Videbæk er én ud af tre finalister til at løbe med sejren om at have gennemført den bedste digitale omstilling.
Henrik Jeppesen, direktør i Fibo Intercon

Hvert år hylder Erhvervsstyrelsen de bedste virksomheder for at inspirere de næste til at udnytte de muligheder, der ligger i at digitalisere hele eller dele af sin virksomhed. Det kan nemlig skabe imponerende resultater – og det er netop, hvad der er sket hos den internationale industrivirksomhed Fibo Intercon, der traf en strategisk beslutning om at være firstmovers indenfor digitalisering omkring mobile betonblandere.

Nu har Fibo Intercon kodet intelligens ind i deres maskiner og det gør, at de nu tilbyder kunderne et endnu bedre produkt. Dataene bliver lagt op i skyen og maskinerne kan tilkobles overvågning, så kunden får en alarm via sin mobil eller pc, hvis betonblanderen ikke kører, som den skal.

Det store fokus på digitalisering betyder, at arbejdsgangene hos Fibo Intercon også har ændret sig. I dag kan medarbejderne logge på de maskiner, som Fibo Intercon har stående rundt om i verden, fra deres hovedkontor og herfra lave service og give kunderne gode råd om, hvordan de kan optimere deres produktion af beton.

Ændrede arbejdsgange og reduktion af CO2
Virksomheden har været meget bevidste om kravene til kontinuerligt at udvikle sine produkter – herunder ikke mindst digitalisering, brug af data og hvordan virksomheden kunne bidrage til at blive grønnere:

”Senest har vi lavet et digitalt system, der gør det lettere for kunderne at købe beton i byggemarkederne. Reduktion af CO2 er et essentielt emne globalt - og det gælder ikke mindst indenfor betonindustrien. Vi ønskede at bidrage med et koncept, hvor beton i mindre batches kunne afhentes i nærområdet, så vi på den måde bidrager til mindre spild og mindre CO2 udledning i forhold til transport. Som kunde indtaster man blot hvor meget beton, man skal bruge. Derefter får man en kvittering og så bestiller man en lille kubikmeter, eller hvad man har brug for. Hele konceptet er som bilvask, bare flyttet over i et nyt segment,” siger Henrik Jeppesen, der er direktør i Fibo Intercon.

Midtjyske virksomheder i den digitale førertrøje
De sidste par år er det midtjyske virksomheder, der har taget prisen for Årets Digitale SMV:Omstilling, og der er store chancer for, at det samme sker igen i år, da der i år er hele to midtjyske virksomheder blandt finalisterne.

I Ringkøbing-Skjern Kommune er man stolte over finalepladsen til en lokal virksomhed:

”Vi er stolte over, at en lokal virksomhed som Fibo Intercon er udvalgt til at inspirere andre danske virksomheder til at se nærmere på de muligheder, der ligger i at digitalisere hele eller dele af sin forretning” siger Borgmester Hans Østergaard, Ringkøbing-Skjern Kommune.

Fibo Intercon har været gode til at udnytte mulighederne i erhvervsfremmesystemet og har bl.a. fået vejledning af både Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd og Erhvervshus Midtjylland. Her er man også glade for nomineringen af Fibo Intercon:

”Fibo Intercon viser vejen for mange virksomheder, hvor digitalisering og grøn omstilling går hånd i hånd – og så er Fibo Intercons digitale omstilling også et eksempel på, at man meget hurtigt kan se effekt af et solidt arbejde med digitalisering,” siger Erik Krarup, der er direktør i Erhvervshus Midtjylland.

Prisoverrækkelsen til Årets Digitale SMV:Omstilling 2022 kommer i år til at foregå i starten af det nye år. Foruden Fibo Intercon er Havnens Café & Isbar fra Hedensted og Unilite A/S fra Hobro også i finalen om årets pris.

Fakta om Fibo Intercons digitale omstilling
Fibo Intercon blev grundlagt i 2014. Forretningsområdet er fremstilling af maskiner til råstofindvindingsindustrien samt bygge og anlæg. Virksomheden har i dag 20 ansatte og maskinerne sælges i Danmark og i udlandet, hvor 80% eksporteres til. Virksomheden har over 700 installerede anlæg fordelt over hele verden.

Omstillingsprocessen er igangsat i 2020.

Kernen i den digitale omstilling har været implementering af et nyt professionelt ERP-system til at styre råvare- og mellemvarelager og på baggrund af dette, er der udviklet en online læringsplatform, Fibo Academy, med produktviden og troubleshooting samt videoguides til oplæring af nye salgskanaler.

Virksomheden har implementeret IoT-styring i produkterne, der gør det muligt at fjernsupportere samt overvåge, hvornår der skal opfyldes råmaterialer i maskinerne.

Derudover har virksomheden udviklet FIBO Collect, der er et digitaliseret koncept med fleksibelt selvrensende selvbetjeningsanlæg til betonproduktion som typisk er stillet op på byggemarkeder. Kunderne kan 24/7 betale, vælge mellem 60 beton recepter og få betonen hældt i deres trailer med det samme. Der er ligeledes udviklet en CO2 beregner, som understøtter salget af de øvrige betonblandere i Fibo Intercons sortimentet.

Den digitale rejse har flyttet virksomheden fra at være en traditionel smedevirksomhed, som bygger maskiner, til at være en udviklingsvirksomhed.

Læs mere om Fibo Intercon her https://fibointercon.com/da/

Få sparring lokalt i Ringkøbing-Skjern
I Ringkøbing-Skjern Kommune arbejder Preben Dahl Johansen, der er virksomhedskonsulent i Erhvervshus Midtjylland, ud fra Ringkøbing-Skjern Erhvervsråds kontor og har et godt og tæt samarbejde med Ringkøbing-Skjern Erhvervsråds konsulenter om at hjælpe de lokale virksomheder med eksempelvis digitalisering, grøn omstilling, eksport mv., herunder mulighederne for eksempelvis medfinansiering til udviklingsprojekter. Preben kan desuden trække på 35 konsulent kollegaer, hvis der er særlige muligheder og udfordringer hos de lokale virksomheder.