Fibernet til Lystrup

I løbet af 2019 kan flere end 2700 huse i Lystrup blive koblet på fremtidens fibernet for nul kroner.

Det er resultatet af to måneders afdækning af efterspørgslen på stabilt og hurtigt fibernet i området, lyder det fra Fibias direktør Casper Holst-Christensen:

- Vi kommer med fiberkablet, hvis der er interesse for det. Og det er der i Lystrup. Nu går vi i gang med en detailplanlægning og i løbet af de kommende måneder har vi en plan for hvor vi graver hvornår, siger han.

Lystrup er det første område i Østjylland, der får tilbudt lynhurtigt internet fra Fibia, der over de kommende fem år planlægger at tilbyde alle i NRGis forsyningsområde 1 Gb/s højhastighedsinternet med en investering på 1.2 milliarder kroner fra NRGi.

Tilbuddet om fibernet fungerer efter princippet om at der kommer fibernet, hvor der er interesse og interessen kan alle vise på www.fibia.dk/fiber.

Oprindeligt var der budgetteret med en introduktionspris på tilslutningen på 1.995 kroner, men den pris ændres til et rundt nul indtil prisen stiger til 4.995 kroner. Dem, der allerede har bestilt til 1.995 kroner, får naturligvis en ny ordrebekræftelse, hvor prisen er nul kroner.

Digital ulighed

NRGi, der er den ene ejer af Fibia, har et klart formål med at tilbyde andelshavere i selskabet lynhurtigt internet inden år 2023.

- Det er helt afgørende for et velfungerende samfund, at virksomhederne, institutionerne, kommunerne og borgerne har adgang til stabilt og hurtigt internet. Faktisk er det et behov, som i dag kan sidestilles med en sikker og stabil elforsyning, og derfor skal alle have muligheden, uanset om man bor i byen, på landet eller på øerne, fortæller Jacob Vittrup, der administrerende direktør for NRGi.

Foruden NRGi er Fibia ejet af den sjællandske energi- og fibernetkoncern SEAS-NVE.

Rasmus Carlsen, pressekontakt Fibia, mobil 30 28 67 20

Simon Karsø, Kommunikationschef, NRGi, mobil 25 35 74 29