Fiberbranchen har fået sin første kvindelige tillidsrepræsentant

Dansk El-Forbunds særlige indsats for medlemmer i fiberbranchen har givet positive resultater på mange områder

Tusindvis af ufaglærte, faglærte elektrikere og faglærte med forskellige uddannelsesbaggrunde arbejder i disse år på højtryk med slutningen af fibernetværket, der skal sikre danskerne hurtigere internet. Dansk El-Forbund (DEF) har derfor haft ekstra fokus på medarbejdere i fiberbranchen, som flere steder har været præget af tvivlsomme løn- og arbejdsvilkår.

En særlig ’fiberindsats’ har ført til konkrete resultater såsom 17 nye overenskomster, nye tillidsvalgte, netværk blandt fiberteknikere, en ny ’fiberguide’ og principielle fagretslige afgørelser. Nu har indsatsen også ført til valget af fagforbundets første kvindelige tillidsrepræsentant i fiberbranchen, skriver fagbladet Elektrikeren.

Den 23-årige Liv Engsager har droppet tanken om en universitetsuddannelse og trives i stedet i jobbet som netværkstekniker hos et af Danmarks største fiberfirmaer GlobalConnect. Liv Engsager repræsenterer 104 kolleger på hovedkontoret på Havneholmen, hvor hun sørger for fejlsøgning og fejlretning.

Samtidig er hun foran sine tre computerskærme i konstant dialog med kunder, kolleger og kørende fiberteknikere rundt om i landet. Den autodidakte netværkstekniker Liv Engsager har nu gennemført DEF’s grunduddannelse for tillidsvalgte på et hold, der ellers kun bestod af mandlige elektrikere.

– Det hele kom ret tilfældigt. Jeg blev student fra Slagelse Gymnasium i 2019, og jeg havde brug for et job under mit sabbatår, inden jeg regnede med at begynde på en akademisk uddannelse ligesom flere af mine veninder. Min far foreslog, at jeg kunne sidde i GlobalConnects overvågning og hjælpe til, så jeg startede som timelønnet i to uger, mens jeg stadig havde et fritidsjob i Bilka, fortæller Liv Engsager.

Hun fik sidemandsoplæring og kastede sig over tunge teoribøger om fiber. Hun indså hurtigt, at hun havde flair for fiber og netværk. På halvandet år avancerede hun i firmaet fra 1st Line Network Technician til 2nd Line Network Technician.

Liv Engsager forhandler i øjeblikket med ledelsen om en lokalaftale i virksomheden. Et af de næste skridt bliver at få flere af de ’gule’ kolleger over i en OK-fagforening.

– Mange steder i fiberbranchen er det med overenskomster og fagforeninger jo en ret ny verden. Men vi er godt i gang med at få hul på bylden, forsikrer den unge netværkstekniker.

Læs mere på side 17 i fagbladet Elektrikeren http://www.e-pages.dk/danskelforbund/931/17