FH til vismændene: Lavere beløbsgrænse vil skade danske lønmodtagere

Det økonomiske råd har i dag fremlagt sin efterårsrapport. Vismændene vil åbne for mere udenlandsk arbejdskraft ved at nedsætte beløbsgrænsen. FH er helt uenige: ”Kig nu i retning af de ledige herhjemme først,” lyder det fra FH-formand, Lizette Risgaard.

De økonomiske vismænd har i rapporten taget temperaturen på dansk økonomi, og når i den forbindelse frem til en række anbefalinger, herunder at sænke beløbsgrænsen for udenlandsk arbejdskraft. Et forslag som FH-formanden er uenig i.

”Det er lidt besynderligt, at vismændene melder sig i koret om at sænke beløbsgrænsen for udenlandsk arbejdskraft. Det er rigtigt, at opsvinget har taget fart, men arbejdsmarkedet er altså også i en hel unik situation efter corona-nedlukningen. Lad os nu for pokker sætte alt ind på, at hele Danmark får del i opsvinget” siger Lizette Risgaard.

Hvorfor ikke bidrage til at finde nye reformveje?

Hun henviser bl.a. til vismændenes egen vurdering af, at en del af det aktuelle pres kan tilskrives midlertidige forhold, og at økonomien ikke er på vej ind i overophedning. Derfor undrer det også formanden, at vismændene ikke i højere grad melder sig på banen omkring 2. generationsreformer.

”Der er stadig rigtig mange ledige. Det handler både om at få ledige i job men også om, at resten af arbejdsstyrken skal have de rette kvalifikationer til fremtiden. Min bekymring er, at vi overser de mange muligheder, hvis man bare sænker beløbsgrænsen, og det vil stille dansk økonomi ringere på den lange bane,” siger Lizette Risgaard.

Lizette Risgaard påpeger også, at det vil udsætte mange danske faglærte for et urimeligt lønpres, hvis man sænker beløbsgrænsen.

”Vi vil ikke være med til at åbne sluserne for endnu mere og endnu billigere arbejdskraft fra lande uden for EU, fordi det vil presse danske løn og arbejdsvilkår. I forvejen har arbejdsgiverne adgang til 15 millioner ledige i EU,” siger Lizette Risgaard.

Velkommen til vismændene som ny vagthund for regneprincipper

Det Økonomiske Råd har desuden fået til opgave at overvåge ministeriernes regneprincipper mindst én gang om året. Og de er kommet godt fra start.

”Jeg synes, vismændene er kommer rigtig godt fra start. Jeg er helt enig i de anbefalinger om kvalitet og transparens, der lægges frem. Det er i alles interesse, at ministerierne følger vismændenes anbefalinger,” siger Lizette Risgaard.

For der er nok at tage fat på:

”For nylig kom det frem, at ministerierne over en årrække har regnet skævt på omkostningerne ved at styrke dagpengeforsikringen for en stor gruppe a-kassemedlemmer. Selvom vi havde råbt op om det i flere år. Derfor er det også vigtigt, at vismændene dykker ned i konkrete beregninger ved næste eftersyn,” afslutter FH-formanden.

Forventet udvikling for rekrutteringssituationen2.10.2021 14:29:28 CEST | Pressemeddelelse

Helt som forventet er der sket en stigning i rekrutteringsudfordringer på visse områder efter genåbningen af samfundet i kølvandet på coronakrisen. Der er dog fortsat sådan, at virksomhederne i overvejende grad får besat deres stillinger. Det viser den netop offentliggjorte rekrutteringsundersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), der dækker det halve år fra december til maj 2021.