FH ønsker den nye regering velkommen

"Nu er der endelig udsigt til forbedringer inden for både velfærd, uddannelse og klimaet," siger Lizette Risgaard om den regeringsaftale, der blev indgået i nat.

”FH har længe ønsket en ny retning for Danmark, der handler om at styrke velfærden og stoppe den stigende ulighed. Nu gælder det om at holde fokus på at uddanne og opkvalificere folk i stedet for at skære i deres ydelser”, siger Lizette Risgaard.

Socialdemokratiet, De Radikale, SF og Enhedslisten blev kort før midnat i går enige om en aftale, som gør Mette Frederiksen til statsminister for en S-regering. Dermed er 20 dage med forhandlinger om et regeringsgrundlag afsluttet.

”Vi ser frem til, at den nye S-regering vil sætte sig i spidsen for at finde et flertal for en ret til tidligere folkepension. Fagbevægelsen er parat til at yde sit bidrag og tage medansvar”, siger Lizette Risgaard.

Hun pointerer, at FH glæder sig over, at den nye S-regering og det parlamentariske grundlag vil udvikle velfærden, bekæmpe den stigende ulighed, sikre klimaet - genrejse uddannelsessystemet efter mange års nedskæringer.

Kontakt:
Pressekoordinator
Anette Bindslev
Tlf: 3524 6095, mobil: 2338 4214
mail: ABI@fho.dk

Coronakrisens konsekvenser: 50.000 flere ledige på to måneder29.5.2020 08:40:31 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har gjort tusindevis arbejdsløse. Det er sket på trods af diverse hjælpepakker, herunder ikke mindst trepartsaftalen om midlertidig lønkompensation, som har holdt hånden under mere end 200.000 lønmodtagere. Der er behov for at sætte mere skub i økonomien, så de, der aktuelt mister deres arbejde på grund af krisen, hurtigt kan komme i job igen, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i Fagbevægelsens Hovedorganisation.