FH om Bøfhussag: Konfliktretten holder!

Det var lovligt, da 3F sidste forår sendte 26 Jensens Bøfhus-medarbejdere i strejke. Det har Arbejdsretten fastslået i dag. Bøfhuset mente ellers, at særlige forhold under Covid-19 gjorde strejken ulovlig. Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard, glæder sig over den principielt vigtige sejr. ”Det er nu fastslået, at fagbevægelsen fortsat – også under særlige forhold - kan kæmpe for anstændige løn- og arbejdsvilkår, ”siger hun.

Medlemmer af 3F demonstrerer foran Arbejdsretten den 2. juli 2021, da sagen mellem 3F og Jensens Bøfhus indledes.

Den danske model med retten til at konflikte holder – også under ekstreme vilkår som en coronakrise. Det viser den dom, som Arbejdsretten i dag har afsagt i en sag, som Fagbevægelsens Hovedorganisation har ført for 3F mod Jensens Bøfhus.

Sagen handler om, hvorvidt det var lovligt, da 3F i marts sidste år varslede blokade og strejke for 26 medarbejdere hos Jensens Bøfhus. Ifølge Bøfhusledelsen var konflikten ulovlig, fordi den foregik under coronanedlukningen.

Under nedlukningen gik Bøfhuset glip af lønkompensation fra staten. Det skyldes, at staten ikke blander sig i en arbejdskonflikt ved at betale offentlige ydelser til nogen af de stridende parter – det såkaldte neutralitetsprincip. Derfor kan medarbejdere i konflikt ikke modtage dagpenge, sygedagpenge osv. Ligesom en arbejdsgiver i konflikt heller ikke kan modtage statslige ydelser som fx lønkompensation.

Strejken var lovlig
Men en ekstraordinær situation som coronakrisen giver ikke særlige undtagelser fra retten til at konflikte. Lønkompensation eller ej: Strejken var lovlig! Det har Arbejdsretten har nu givet FH og 3F medhold i.

Formand for FH, Lizette Risgaard, er ærgerlig over, at en strejke var nødvendig, men glæder sig over den principielt vigtige dom.

”Dommen fastslår, at vi fortsat har konfliktret og kan kæmpe for vores medlemmers rettigheder – også under ekstraordinære situationer som en coronakrise. Ikke engang under den spanske syge og Anden Verdenskrig blev retten til konflikt sat ud af kraft. Den danske model og konfliktretten holder!”

”Dermed er vi sikret, at vi fortsat kan iværksætte konflikter fx mod den lange række af udenlandske virksomheder, der kommer til landet uden at ville indgå overenskomst, ” siger Lizette Risgaard.

”Og i forhold til Jensens Bøfhus handler det om, at vi kan forsvare os mod, at en virksomhed i ly af coronaen forsøgte at slippe af med den overenskomst, de har haft med 3F i mange år,” siger hun.

Sagen
I den konkrete sag tog Bøfkæden første kampskridt i foråret 2020 med en lockout midt under den første totale nedlukning af samfundet på grund af Covid-19.

Det skete, fordi 3F ikke ville indgå en ny overenskomst, som bøfhuset ønskede skulle erstatte den gamle overenskomst mellem 3F og Horesta – en overenskomst, som kæden i øvrigt havde haft gennem ca. 30 år.

Konflikten endte med, at bøfhuset opsagde overenskomsten med 3F og etablerede en såkaldt frigørende lockout (frigørende ift. overenskomsten). Denne lockout var efter ’spillets regler’, men verserede samtidig med, at coronaen skabte usikkerhed i hele Danmark.

Som modsvar varslede 3F blokade og strejke - også et normalt modtræk efter ’spillet regler’. Men her opstod uenigheden: dette skridt var ulovligt, mente Jensens Bøfhus.

3F foreslog helt tilbage i april sidste år, at denne tvist mellem parterne skulle afgøres som en hastesag i Arbejdsretten. Den handske tog Jensens Bøfhus imidlertid ikke op – før et helt år efter, nemlig i marts i år.

Det er denne sag, der nu er faldet dom i.

María Muñiz Auken, advokat i Fagbevægelsens Hovedorganisation
Tlf: 3524 6015 / 2240 6916
mail: maau@fho.dk

Unge lønmodtagere mistrives med hjemmearbejde16.7.2021 12:45:14 CEST | Pressemeddelelse

Efter over et år med corona er hjemmearbejde blevet spået en stor fremtid. Men det er langtfra godt for alle: nye tal viser, at fire ud af ti unge lønmodtagere oplever, at hjemmearbejdet dræber deres motivation og arbejdsglæde. ”Det er det vigtigt, at vi tager os særlig godt af de unge medarbejdere, der arbejder hjemme. Arbejdsgiverne og ledere bør øge deres fokus på de unges trivsel”, siger Morten Skov Christiansen, næstformand i FH.

Genåbning betød 13.900 færre ledige i maj30.6.2021 08:22:25 CEST | Pressemeddelelse

Genåbningen af samfundet har hurtigt sat mere gang i aktiviteten. Og stigende efterspørgsel efter arbejdskraft giver gode muligheder for, at endnu flere ledige kan komme tilbage i arbejde. Desværre har coronakrisen givet sværere kår for personer på kanten af arbejdsmarkedet. Flere er blevet langtidsledige. Hvis vi for alvor skal godt ud af krisen, skal vi også i genopretningsfasen sørge for, at flere igen finder fodfæste på arbejdsmarkedet.