FH: Godt med aftale for de særligt corona-sårbare

”Godt at politikerne har fundet en løsning for de mest sårbare”. Sådan siger Majbrit Berlau, næstformand i FH, om den aftale, som alle partier i Folketinget netop har indgået. Aftalen skal hjælpe udsatte og sårbare gennem coronakrisen.
”Vi er glade for, at særligt sårbare mennesker ikke er tvunget til at vælge mellem økonomi og helbred - det er et urimeligt dilemma at blive sat i. Dagens brede politiske aftale sikrer økonomisk tryghed for de sårbare, og vi vil nu arbejde for, at den kommer ud at leve,” siger næstformand i FH, Majbrit Berlau (Foto: Shutterstock)

”Når de mest sårbare skal være de stærkeste, så skal vi passe på hinanden. Derfor er vi glade for at der nu er fundet en løsning for økonomisk tryghed til nogle af dem, som er i risikogruppen”.

Sådan siger Majbrit Berlau, næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) om den aftale, som alle partier i Folketinget netop har indgået.

Aftalen betyder, at personer i den særlige risikogruppe og pårørende efter aftale med arbejdsgiveren kan blive væk fra arbejdet under genåbningen af Danmark og modtage løn i fraværsperioden eller sygedagpenge, hvis arbejdsgiveren ikke udbetaler løn. Forudsætningen er, at der ikke er muligheder for at arbejde hjemmefra eller blive omplaceret, så man ikke udsættes for smittefare.

Ordningen tager udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens liste over sygdomme og tilstande, der kan medføre en øget risiko for et langstrakt eller alvorligt sygdomsforløb ved smitte af COVID-19, og Sundhedsstyrelsens anbefalinger for pårørende til personer i risikogruppen. Det er den enkeltes læge, der konkret skal vurdere, om medarbejderen er i risikogruppen eller er pårørende til en person i risikogruppen.

Sikrer økonomisk tryghed
”Vi er glade for, at de mest sårbare ikke skal ud og vælge mellem helbred og økonomi – det er et helt urimeligt dilemma at stille mennesker i. Aftalen sikrer økonomisk tryghed, og vi vil nu arbejde for at den kommer ud at leve,” siger Majbrit Berlau.

”Vi er tilfredse med, at politikerne har besluttet hjælpen også skal omfatte pårørende, så de ikke tvinges til at trække eventuel smitte med hjem fra deres arbejde, ” siger Majbrit Berlau.

Hun finder det også meget positivt, at aftalen omfatter mulighed for opkvalificering.

FH har længe presset på
FH har sammen med DA og DH (Danske Handicaporganisationer) allerede i et stykke tid presset på, for at de særligt sårbare bliver omfattet af Folketingets genåbnings-hjælpepakker.

”Vi havde allerhelst set en model med lønkompensation, men det centrale er, at et så bredt felt af politikerne har fundet løsning for de mest sårbare lønmodtagere i forbindelse med genåbningen af Danmark, ” siger Majbrit Berlau.

FAKTA / Aftalen hjælpepakke til særlig risikogruppe

Giver private og offentlige arbejdsgivere midlertidig ret til sygedagpengerefusion fra første fraværsdag i den særlige risikogruppe.

Omfatter medarbejderne, som ikke har mulighed for at arbejde hjemme eller for at ændre arbejdsopgaverne eller arbejdspladsen, så arbejdet bliver mindre risikofyldt. Medarbejderne sendes dermed hjem uden arbejdsforpligtelse. Aftalen gælder frem til den 31. august.

FH pressekontakt - flf: 2611 9710

Majbrit Berlau
Næstformand FH
flf: 3524 6422
mbe@fho.dk

FH: En glædens dag med godkendt Platformsdirektiv i EU11.3.2024 18:11:38 CET | Pressemeddelelse

Efter hårde forhandlinger gav EU’s beskæftigelsesministrer mandag grønt lys til, at personer, der arbejder for digitale arbejdsplatforme såsom Wolt, Foodora, Uber m.fl., fremover kan få adgang til almindelige arbejdstagerrettigheder som f.eks. feriepenge, pension eller løn under sygdom. I Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er vi meget tilfredse med, at vi nu står med et direktiv, som kan bane vej for, at platformsarbejdere får adgang til ordentlige arbejdsvilkår, lyder det fra Flemming H. Grønsund, næstformand i FH.