FH: Arbejdstilsynet skal tilbage for fuld styrke. Nu!

Nu hvor Danmark lukkes mere op, er det helt afgørende, at Arbejdstilsynet kommer tilbage for fulde omdrejninger. Næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation, Morten Skov peger på, at mange lønmodtagere oplever, at arbejdsgiverne ikke tager arbejdsmiljø og corona alvorligt.
Arbejdstilsynet er afgørende for at sikre, at smitterisikoen forebygges effektivt i de brancher, der hele tiden har været åbne eller blev genåbnet i første fase – som fx i byggeriet, hjemmeplejen, dagligvarebutikkerne og daginstitutionerne. ”Nu haster det med at få AT fuldt ud på banen igen. AT er en helt central aktør for at sikre en ordentlig og tryg genåbning i de kommende måneder,” siger næstformand i FH, Morten Skov (Foto: Jesper Ludvigsen).

Arbejdstilsynet kører stadig på lavt blus som følge af nedlukningen af landet. Hovedparten af de tilsynsførende har været sendt hjem, siden Danmark lukkede ned midt i marts. I mange brancher kommer tilsynet slet ikke ud, med mindre der er tale om en alvorlig ulykke eller klage.

Men coronapausen for Arbejdstilsynet har varet længe nok nu. Tilsynet bør hurtigst muligt komme tilbage for fuld styrke. Det mener Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).

Arbejdstilsynet er nemlig helt afgørende for at sikre, at smitterisikoen forebygges effektivt i de brancher, der hele tiden har været åbne eller blev genåbnet i første fase – som fx i byggeriet, hjemmeplejen, dagligvarebutikkerne og daginstitutionerne. Det siger næstformand i FH, Morten Skov.

Han peger på problemer med fx afstand – og hygiejnekrav, og at medarbejderne har adgang til de nødvendige værnemidler.

”Problemerne og medarbejdernes utryghed sig op ude på arbejdspladserne pga. uklare retningslinjer eller fordi reglerne ikke overholdes, ” siger Morten Skov.

Arbejdstilsynet lige så vigtigt som politiet

Arbejdstilsynet er lige så vigtigt som politiet, når det gælder om at hindre coronasmitte – virus smitter ikke mindre på en arbejdsplads end ude i offentligheden, understreger Morten Skov.

”Politiet prioriterer at føre dagligt tilsyn med, at almindelige borgere i det offentlige rum overholder myndighedernes retningslinjer. Vi får at vide, at det er helt afgørende for at bremse smitten i samfundet. Og afgørende for, at der kan åbnes mere op. På samme måde må det være Arbejdstilsynets opgave at sikre, at retningslinjerne overholdes på arbejdspladserne, så smitterisikoen forebygges, og så alle lønmodtagere kan gå trygge på arbejde, ” siger Morten Skov.

Han modtager dagligt meldinger fra fagforeninger og tillidsvalgte, der er frustrerede over manglende værnemidler, over at rengøringen og den generelle hygiejne er mangelfuld, og over at mange arbejdsgivere ikke prioriterer de vigtige coronaretningslinjer.

Morten Skov advarer om risikoen for en øget nedlukning i stedet for en genåbning, hvis der ikke kommer styr på smitterisikoen ude på arbejdspladserne.

”Der er et klart og utvetydigt ønske fra fagbevægelsen til regeringen og alle folketingets partier om at få Arbejdstilsynet tilbage i fulde omdrejninger så hurtigt som muligt. Det haster!,” siger Morten Skov.

Morten Skov Christiansen
Næstformand FH