FH anbefaler et ja til at afskaffe forsvarsforbeholdet

Det har stor betydning for danske lønmodtagere, at Danmark får større indflydelse på EU’s europæiske forsvars- og sikkerhedspolitik. Det mener Fagbevægelsens Hovedorganisation, som anbefaler et ja til folkeafstemningen den 1. juni.

Foto: Jesper Ludvigsen

Den 1. juni skal vi stemme om, hvorvidt Danmarks 30 år gamle EU-forsvarsforbehold skal afskaffes.

Fagbevægelsens Hovedorganisation anbefaler et ja.

”Den forsvars- og sikkerhedspolitiske situation har ændret sig markant siden 1992. Med Ruslands invasion af Ukraine har vi en helt ny virkelighed med krig i Europa. Derudover er den generelle sikkerhedspolitiske situation også forandret, det gælder fx cybersikkerhed og energiområdet”, siger formand for FH Lizette Risgaard.

Krig påvirker danske arbejdspladser
Fagbevægelsens Hovedorganisation repræsenterer 64 danske fagforeninger og 1,3 millioner lønmodtagere. Formand Lizette Risgaard peger på, at europæisk forsvars- og sikkerhedspolitik har stor betydning for lønmodtagernes tryghed, job og velfærd.

”Krig og ustabilitet i Europa har betydning for væksten og velfærden – og dermed også for europæiske og danske arbejdspladser. Efter Ruslands invasion af Ukraine, ser vi hvordan vores BNP bliver påvirket negativt, mens priserne stiger. Så fred og sikkerhed i Europa betyder virkelig meget for danske lønmodtagere”, siger Lizette Risgaard.

Hun pointerer, at Danmark ikke kommer til at afgive suverænitet i det europæiske forsvars- og sikkerhedssamarbejde; magten til at deltage i eventuelle operationer vil fortsat ligge i Folketinget.

”Et lille land som Danmark har brug for et stærkt internationalt samarbejde og stærke internationale institutioner”, siger Lizette Risgaard.

Foto: Jesper Ludvigsen

Ledigheden er fortsat med at falde trods krigen i Ukraine29.4.2022 08:07:29 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange alvorlige konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine, men den første måned efter har det ikke bremset den faldende ledighed herhjemme. Dansk økonomi og arbejdsmarkedet står i udgangspunktet stærkt. Men selv om vi i første omgang ikke ser ind i massive afskedigelser pga. krigen, så er det forventningen, at den sammen med de kraftigt stigende priser vil dæmpe den økonomiske fremgang og dermed også ramme arbejdsmarkedet, siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Fagbevægelsen: Ja, Danmark kan mere – og den vedvarende energi er vores våben19.4.2022 09:07:20 CEST | Pressemeddelelse

Fagbevægelsens Hovedorganisation hilser regeringens udspil til ’Danmark kan mere II’ velkommen og opfordrer Folketinget til at samle sig om en ambitiøs plan som øger produktionen af vedvarende energi væsentligt og dermed både adresserer klimakrisen og Ukraine-krisen. ”Når den vedvarende energi er vores våben, så er de faglærte vores tropper”, siger formand Lizette Risgaard.