Ferratum Denmark ApS

Ferratums internationale forbrugerundersøgelse

For ottende gang i træk foretog Ferratum Group sit succesfulde Summer Barometer ™. Næsten 22.000 husstande deltog i vores årlige forbrugerundersøgelse som foretages to gange om året.

Formålet med undersøgelsen er at gennemgå vores kunders forbrugsadfærd i løbet af sommerferien, der bl.a. undersøger hvilke indkøbstyper der hyppigt foretages blandt kunderne og hvordan udgifterne varierer mellem landene. Endvidere tager undersøgelsen udgangspunkt i hvordan folk planlægger at tilbringe deres sommerferie, hvilke sommerferieaktiviteter der foretages blandt disse folk, om kunderne køber online eller via traditionelle detailhandel, samt i hvilket land der bruges flest penge i løbet af sommersæsonen.

Resultaterne for i år viser, at 26% af respondenterne planlægger at bruge flere penge i år end forrige sommer, mens 40% af husstandene vil spendere ligeså meget som sidste sommer.

De største forbrugere

Når det drejer sig om, hvor stor en procentdel af vores skandinaviske kunder, der forventer at bruge deres månedsløn i sommerferien, viser resultaterne, at de største forbrugere vil bestå af Norge (68,5%) og Denmark (52,9%). Modsat vil respondenterne fra Finland (39,7%) og Sverige (37,9%) bruge færrest penge hen over sommeren.

Kontanthævninger er ikke længere en storfavorit

Det kommer ikke som nogen overraskelse at 70% af respondenterne i både Norge og Sverige, samt at 66,7% af respondenterne i Danmark foretrækker at bruge betalingskort frem for kontanter. Dog skal det understreges, at det ikke kun er i Skandinavien, at kontanthævninger ikke længere er en storfavorit; mere end 50% af undersøgelsens deltagere svarede, at de vil anvende betalingskort i stedet for kontanter i løbet af sommerferien.

Når det kommer til mobile banking, svarede over 60% af respondenterne, at de vil gøre brug af dette ift. deres bankbehov i sommerferien. Ser man nærmere på resultaterne, svarede en stor procentdel (80%) af respondenterne fra Sverige, Canada, Norge og Holland, at de vil anvende mobile banking i denne periode.

Online vs. offline shopping

Ca. 30% af de adspurgte svarede, at de ville shoppe online produkter og tjenester i sommerferien. Storbritannien og Spanien ligger sig i spidsen inden for denne kategori. Respondenterne fra Finland, Letland og Mexico vil, derimod holde sig til den traditionelle detailhandel ift. deres sommerkøb.

Hvad angår Danmark, så foretrækker de danske kunder, at gøre brug af deres opsparing ift. finanseringen af deres sommerferie. Med 56,4% er Danmark er blandt de lande der mindst har planer om at anvende mobile banking i sommerferien. Til gengæld vil de finansere deres sommerferie helt eller delvis med en kredit og størstedelen har planer om at tilbagebetale deres kredit indenfor 6 måneder.

Rejser i sommerferien

11,3% af alle respondenter svarede, at deres ferie vil bestå af indenlandske rejser, hvorimod kun 8,7% af respondenterne svarede, at de vil rejse til udlandet.

Næsten 40% af de adspurgte vil benytte deres sommerbudget på rejser, hvilket er en stigning på 7% sammenlignet med sidste år. De lande, der alokerer størstedelen af deres sommerbudget til at rejse, består af Tyskland (50,8%), Bulgarien (45,8%), Finland (41,1%) og Polen (40,1%).

Deltagerne fra Bulgarien, Brasilien og Danmark vil bruge mest på udenlandske rejser, hvor de vil tildele mellem 15% - 21% af deres månedlige indkomst.

Respondenter fra Norge (99,43%) og Danmark (57,6%) er mest tilbøjelig til bruge mere end 750 kr. pr. hotelovernatning, mens deltagere fra Tyskland (72,18%), Den Tjekkiske Republik (52,03%) og Bulgarien (48,72%) helst foretrækker at bruge Airbnb-tjenester til deres ferieophold.

Hvor går pengene til

Hvad angår de aktiviteter, som respondenterne i Danmark skal bruge deres sommerbudgetter på, og hvilken procentdel, var udenrigsrejsen den mest populære (15,9%), efterfulgt af indlandsrejse (14,3%) og hjem/indretning (14,1%) samt fritidsaktiviteter eller sport (7,7%).

Familie, fritidsaktiviteter eller sport – viste sig at være mest populært i Mexico, Canada og Tjekkiet med 9,8%, efterfulgt af sociale arrangementer som udgjorde 9,2%. Kun i Letland finder kunderne havearbejde og „gør det selv“ projekter mest spændende blandt de øvrige udgiftsposter i sommerferien. 16% af deres indkomst går nemlig til denne udgiftspost.

Hvordan er Ferratum Group Sommer Barometer 2018 ™ undersøgelsen blevet udført?

• Undersøgelsen blev udført af Ferratum Group, som undersøgte sine aktive kunder i 18 lande i hele Europa via en standardiseret web-undersøgelse. Indkomst er angivet i lokal valuta, og den relative sommers forbrug beregnes ved forholdet mellem en families månedlige disponible indkomst i hvert land. Disponibel indkomst blev justeret af hvert land og individuel købekraftparitet baseret påverdensbankens tal fra 2014.
  • Over 22.000 husstande deltog i undersøgelsen. Respondenterne var i alderen 18 -61+ år og 54.4% af deltagerne bestod af kvinder. Den gennemsnitlige disponible nettoindkomst for de deltagende husstande var mellem 4.500 kr-19.600 kr. Den gennemsnitlige husstandsstørrelse blandt respondenterne var 2,9 personer.
  • Foruden de demografiske faktorer blev respondenterne adspurgt om deres disponible månedlige nettoindkomst, hvor meget de bruger påderes sommerferie, hvilke aktiviteter de bruger deres penge på,, hvis de vil bruge Airbnb til deres bolig, og hvis de vil bruge online banktjenester i forbindelse med rejser i udlandet.
  • Undersøgelsen udnyttede hvert lands respektive valuta. Svarene blev udjævnet for at afspejle de respektive købekraft i hvert land. Alle undersøgelsespersoner var anonyme.

Om Ferratum Group:

Ferratum Group er en international udbyder af mobile banking samt digitale forbrugs- og mindre virksomhedslån, distribueret og styret af mobile enheder. Ferratum, der blev grundlagt i 2005 og har hovedkontor i Helsinki, har ekspanderet hurtigt til 25 lande i hele Europa, Afrika, Syd- og Nordamerika og Asien-Stillehavsområdet.

Som pioner inden for digital og mobil finansiel service teknologi ligger Ferratum i spidsen for den digitale banktrevolution. Ferratum Mobile Bank, der blev lanceret i 2016, er en innovativ mobilbankplatform, der tilbyder en bred vifte af banktjenester, herunder real-time digitale betalinger og overførsler inden for en enkelt app. Den er i øjeblikket tilgængelig på fem europæiske markeder. Med sin grundlægger, Jorma Jokela, har Ferratum ca. 1,8 millioner aktive og tidligere kunder, der før har fået et eller flere lån (pr. 30. september 2017).

Ferratum koncernen er noteret på Prime Standard på Frankfurt Stock Exchange under symbolet 'FRU.' For yderligere information, besøg www.ferratumgroup.com.

Zsanett Sikabonyi-Angyal
Marketing manager
E: zsanett.angyal@ferratum.dk

Information om Ferratum Denmark ApS

Ferratum Denmark ApS
Strandvejen 125

Følg pressemeddelelser fra Ferratum Denmark ApS

Flere pressemeddelelser fra Ferratum Denmark ApS

Ferratums hidtil største julebarometer 2018, har undersøgt juleforbruget blandt godt 23.000 globale forbrugere.3.12.2018 10:00:00 CET | Pressemeddelelse

Siden 2014 har Ferratum Group bedt sine europæiske- og Commonwealth-kunder om at dele deres forbrugsvaner. Undersøgelsen gennemføres to gange om året – én gang i sommerferien og én gang igen lige før jul. Formålet med undersøgelsen er at gennemgå vores kunders forbrugsadfærd i løbet af ferien, hvilke indkøbstyper der foretages, og hvordan udgifterne varierer mellem landene. Undersøgelsen undersøger også hvordan folk planlægger at tilbringe deres juleferie, hvilket land der vil bruge flest penge i løbet af sæsonen, hvem der vil bruge Airbnb som indkvartering, og hvilke lande der foretrækker online shopping frem for fysisk shopping i butikker. I vores seneste og største undersøgelse til dato, med over 23.000 respondenter, er vi glade for at dele resultaterne af FERRATUM JULEBAROMETER 2018 ™.

SMV Sommer Barometer 201830.7.2018 09:43:15 CEST | Pressemeddelelse

Barometerundersøgelsen tager udgangspunkt i Små og mellemstore virksomheder (SMV’er) og iværksættere i forskellige lande og kortlægger deres synspunkter, følelser og holdninger til iværksætteri, forretningsudvikling og deres drivkraft for succes. Desuden forsøger undersøgelsen også at forbedre den gængse opfattelse af forretningspraksis, virksomhedskulturer og de økonomiske udsigter for SMV’er på forskellige markeder. Ferratum Danmark var en del af den 1. udgave af SMV-undersøgelsen, hvor vi ser på sommers adfærd i FERRATUM SMV SUMMER BAROMETER 2018 ™