Sund & Bælt

Ferie i Danmark gav trafikrekord på Storbælt

Del

At danskerne har holdt sommerferie herhjemme kunne også ses på trafikken over Storebælt. I juli kørte næsten 1,3 mio. biler under bommene, godt hjulpet af de automatiske betalingsløsninger med Bizz og nummerplade, som sikrede, at rekorden blev sat uden at skabe trængsel i de nye ekspresbaner.

I juli blev der både sat døgnrekord og månedsrekord på Storebæltsbroen. Således blev juli den største rejsemåned hidtil i broens historie. I alt kørte 1.293.594 køretøjer over bæltet, som svarer til en daglig gennemsnitstrafik på 41.729.

Til sammenligning var den gennemsnitlige døgntrafik for hele 2019 på 36.359. Rekorden slår også den tidligere månedsrekord fra august 2019 på 1.287.884 køretøjer.

Lørdag den 18. juli blev den travleste rejsedag på broen med børnefamilier i tætpakkede biler på vej til og fra sommerferie. 53.900 biler kørte over broen, og trafikken slog dermed den eksisterende døgnrekord med hele 962 biler.

De fleste betalte med Bizz og nummerplade
I juli måned kom flest kunder igennem anlægget med automatisk betaling. Hele 75,2 pct. benyttede enten Bizz eller nummerplade, og det er en stigning på knap 10 pct. i forhold til juli sidste år. Særligt muligheden for at betale via nummerpladen har mange danskere benyttet sig af denne sommer. Ud af den samlede trafik i juli betalte knap 21 pct. med nummerplade, hvilket er en fordobling i forhold til sidste sommer.

Ifølge Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget, skyldes stigningen bl.a. muligheden for at man nemt kan tilmelde sin nummerplade og samtidig kan benytte de nye og hurtigere ekspresbaner, som blev taget i brug ved årsskiftet. I juli blev der oprettet 55.000 nummerpladeaftaler, godt 20.000 flere end i juli sidste år.

- Særligt lørdagene i juli har været travle, men heldigvis vælger flere og flere af vores kunder at få en Bizz eller nummerpladeaftale, som kan benyttes i vores nye og hurtigere ekspresbaner. Her skal man ikke ned i fart for at betale og kan køre gennem betalingsanlægget med op til 50 km/t. Så selvom vi har sat rekord i juli, har det ikke skabt trængsel i ekspresbanerne, fortæller Jens Kjær Nielsen.

I de mest travle perioder har der været kø i de blå kortbaner, da betalingen her tager længere tid, og man skal standse for at betale.

- Vi har fortsat en del kunder, som betaler med kort, og her kan vi desværre ikke undgå trængsel og ventetid, men målet er hele tiden at gøre det nemmere for vores kunder, og derfor opfordrer vi også til at betale automatisk for turen over broen. Så får man samtidig rabatten, slutter Jens Kjær Nielsen

Månedsrekorder top 5

Måned og årstal

Antal biler

Juli 2020

1.293.594

August 2019

1.287.884

August 2018

1.283.225

Juli 2019

1.271.141

August 2017

1.253.736

Døgnrekorder top 5

Dato, måned og år

Antal biler

18. juli 2020

53.900

12. august 2018

52.938

28. juli 2019

51.918

27. juli 2019

51.506

11. august 2019

51.496

Trafikken i 2020 i forhold til 2019 (vedhæftet som billedfil)

Figuren viser, at antallet af personbiler over Storebælt faldt til godt 60 pct. under niveauet for 2019 umiddelbart efter nedlukningen i marts. Fra den begyndende genåbning efter påske er personbiltrafikken steget jævnt, og i juli toppede den i uge 29, hvor den lå godt 5 pct. over samme uge i 2019. I hele forløbet har antallet af lastbiler ligget fra ca. 5 pct. under til ca. 5 pct. over trafikniveauet i 2019.

Se flere trafiktal på storebaelt.dk

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab BroBizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejder på Storebælt18.5.2020 08:48:53 CESTPressemeddelelse

Når bilister kører over Storebæltsbroen denne uge, vil de over bilradioen blive mødt med en varsling om vejarbejder ved Sprogø. A/S Storebælt tester netop nu i samarbejde med Syddansk Innovation (SDI) og Warning Systems signal udstyr, som skal være med til at få bilisterne til at sænke farten ved vejarbejde og reducere risiko for uheld. Bilisterne glemmer at sænke farten I ugens løb testes effekten af systemet Safe Track, som SDI/Warning Systems har sat op ved et lokalt vejarbejde på forbindelsen. Ved at udsende en melding til bilisterne, når de nærmer sig vejarbejdet, er håbet, at bilisterne løfter foden fra speederen og samtidig retter hele fokus på vejen foran dem. På den måde skal varslinger være med til at sikre, der sker færre uheld. - Vi oplever generelt, at bilisterne glemmer at sætte farten ned, når de passerer vejarbejder på Storebælt, og det skaber farlige situationer, både for bilisterne og for vores kolleger, som arbejder på broen. Derfor ser vi frem til at teste, om vi ka

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejde på Storebælt18.5.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Når bilister kører over Storebæltsbroen denne uge, vil de over bilradioen blive mødt med en varsling om vejarbejder ved Sprogø. A/S Storebælt tester netop nu i samarbejde med Syddansk Innovation (SDI) og Warning Systems signal udstyr, som skal være med til at få bilisterne til at sænke farten ved vejarbejde og reducere risiko for uheld. Bilisterne glemmer at sænke farten I ugens løb testes effekten af systemet Safe Track, som SDI/Warning Systems har sat op ved et lokalt vejarbejde på forbindelsen. Ved at udsende en melding til bilisterne, når de nærmer sig vejarbejdet, er håbet, at bilisterne løfter foden fra speederen og samtidig retter hele fokus på vejen foran dem. På den måde skal varslinger være med til at sikre, der sker færre uheld. - Vi oplever generelt, at bilisterne glemmer at sætte farten ned, når de passerer vejarbejder på Storebælt, og det skaber farlige situationer, både for bilisterne og for vores kolleger, som arbejder på broen. Derfor ser vi frem til at teste, om vi ka

Kontantautomater skaber sikkert arbejdsmiljø i Storebælts betalingsanlæg27.4.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Storebælts betalingsanlæg fik sidste år en opgradering, som bl.a. gjorde det muligt at øge farten for at passere fra 30 til 50 km/t i nye ekspresbaner. Og denne mulighed benytter godt 80 pct. at Storebælts kunder sig af i dag, mens andelen af bilister, der betaler med kontanter fortsætter med at falde. Derfor har A/S Storebælt nu valgt at erstatte den manuelle betjening med kontantautomater i de baner, hvor der tidligere sad en medarbejder. Det skaber samtidig et mere sikkert arbejdsmiljø. - Vi har flere gange oplevet, at en af de bokse, som medarbejderne sidder i, blev påkørt af en passerende lastbil. Det skaber en potentielt meget farlig arbejdssituation. Heldigvis har det ikke ført til uheld med personskade, og med de nye kontantautomater sikrer vi nu, at det ikke kan ske, siger chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen. Nye kontantautomater minimerer smitterisiko Gennem mere end 20 år har kunderne på Storebælt været vant til, at de gule baner er bemandet. Men i situationen med C

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum