Fast og enkel beskatning kan gøre feriepenge attraktive for alle

Lederne foreslår, at de indefrosne feriepenge ved udbetaling fast beskattes med 40 procent, uanset hvad de enkelte lønmodtagere normalt har i skatteprocent. Det vil gøre det attraktivt for alle at få pengene, vi vil få den maksimale ”kickstart” ud af pengene, og samtidig vil det være enkelt at administrere.

Siden et bredt flertal i Folketinget for en uge siden indgik aftale om, at tre af de fem ugers indefrosne feriepenge skulle udbetales til lønmodtagerne for at stimulere privatforbruget og dansk økonomi, har der været en del debat om udmøntningen af udbetalingen. Ikke mindst hvordan man sikrer, at det kan betale sig for lønmodtagere, der allerede betaler topskat eller ville nå over topskattegrænsen med udbetalingen af feriepengene, at få udbetalt pengene.

Derfor foreslår Lederne nu en enkel løsning, som én gang for alle sikrer, at det vil være attraktivt for alle at få udbetalt feriepengene. Det kan gøres ved, at alle de udbetalte feriepenge – uanset de enkelte lønmodtageres øvrige indkomst – beskattes med en fast sats på 40 procent.

- Hvis man indfører en fast skattesats på 40 procent for de udbetalte feriepenge, vil det kunne betale sig for både den ufaglærte, bankmanden og kontorchefen at tage imod pengene. Dermed får vi den fulde effekt af politikernes tanke med aftalen – nemlig at pengene kommer ud til borgerne for at sætte fut i dansk økonomi. Og samtidig vil det være enkelt at administrere, siger Henrik Bach Mortensen.

Han peger på, at den faste skattesats på 40 procent næppe vil være dyrere for statskassen. Isoleret set vil en sats på 40 procent betyde et tab af skatteindtægter på tre milliarder kroner i forhold til beskatning med topskattesats ved udbetaling her og nu. Men sagen er, at alle topskatteydere sikkert ville udskyde udbetalingen til pensionsalderen, så de slipper for skattesmækket, og det vil også føre til tre milliarder færre skattekroner.

- Med den faste sats på 40 procent vil alle sikkert hæve feriepengene og dermed sikre den størst mulige effekt på samfundsøkonomi og beskæftigelse. Derudover vil statskassen opnå en betydelig milliardforbedring med det samme, fordi skatterne vil komme i statskassen med det samme, ligesom skatteindtægterne vil stige i takt med stigningen i den økonomiske aktivitet, siger Henrik Bach Mortensen.

Brug for klarhed om restriktioner23.10.2020 19:06:18 CESTPressemeddelelse

Lederne bakker op regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu. - Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke. Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge. - De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, sige

Godt med forbedring af seniorpension10.10.2020 09:14:04 CESTPressemeddelelse

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.