Farlige kemikalier, der forbindes med fødevareemballage, fundet i mennesker – Ny europæisk forskning kræver handling

Formålet med studiet er at se, om der er kemikalier som f.eks. ftalater og fenoler i testpersonernes urin. Ftalater og fenoler bruges ofte i engangsemballage af plastik godkendt til fødevarebrug, selvom mange forskere forbinder dem med kræft, hjerte-kar-sygdomme, reproduktionsproblemer og nedsat immunforsvar.

Studiet blev gennemført af Zero Waste Europe sammen med fem medlemsorganisationer og havde i alt 52 testpersoner fra seks forskellige lande. Testpersonerne inkluderer bl.a. politikkere, kunstnere, kokke, journalister og andre offentlige figurer – Og herunder altså også EU’s konkurrencekommissær og tidligere dansk minister Margrethe Vestager.

I forbindelse med Vestagers deltagelse i studiet udtalte hun:

Vi skal alle sammen kunne stole på, hvad, vi spiser, er sikkert. Det handler om alt fra at have gode og sikre fødevarer, der er til at betale, og som vi kan spore, hvor kommer fra - til at sikre, at fødevareemballagen er fri for farlige kemikalier, som kan være skadelige for vores helbred. Adgang til sund og sikker mad bør ikke være et privilegie for de få. Det er en nødvendighed for alle”.

I marts 2020 udgav en gruppe af anerkendte forskere en konsensuserklæring om, at den fortsatte brug af visse kemikalier i fødevareemballage udgør en sundhedsrisiko, hvilket fik mere end 230 NGO’er over hele verden til at skrive under på, at de var bekymrede for udviklingen, heriblandt Plastic Change.

Hele verden rydder naturen for plastikaffald til World Cleanup Day17.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Lørdag den 18. september afholdes der for fjerde år i træk, World Cleanup Day, som er verdens største civile begivenhed. Sidste år deltog 166 lande og mere end 11 millioner mennesker. Op imod 15.000 af dem var danskere, der tilsammen fik indsamlet mere end 26,5 tons affald i den danske natur, fordelt på omtrent 750 oprydninger. I år rydder vi op igen og Plastic Change laver et såkaldt Producent Tjek på det indsamlet affald.

90% af danskerne vil returnere madvareemballager, hvis der var pant på16.6.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse