Farlig vejledning til elbilejere

Fagbladet Elektrikeren kan igen dokumentere farlig rådgivning fra forhandlere af ladestandere til elbiler. Aktører og organisationer i elbilbranchen advarer om sikkerhedsmæssige konsekvenser og mod branchens ’lykkeriddere’

Under overskriften ’Risiko for klamphuggeri ved opsætning af ladestandere til elbiler’ beskrev fagbladet Elektrikeren i foråret (nr. 4 2020) forkert eller manglende vejledning fra forhandlere af elbil-ladestandere til private kunder. Problematikken blev taget op i Folketingets Transportudvalg, hvor erhvervsministeren svarede, at han vil ’…afvente og se effekten af en styrket vejledning’. Ministeren svarede samtidig, at det er borgernes ansvar at sikre sig, at ladestandere installeres på lovlig vis, mens Sikkerhedsstyrelsen i svaret fastslog, at ’Opsætning eller installation af ladestandere til elbiler er autorisationskrævende arbejde’.

Fagbladet Elektrikeren kan nu dokumentere nye eksempler på farlig rådgivning fra forhandlere af ladestandere til elbiler. Til spørgsmålet ’Må jeg selv installere min ladestander?’ til flere forhandleres chatbokse på hjemmesider eller via mail til kundesupport lyder nogle af svarerne:

’Hej Benjamin. Det kan du nok godt’. ’Hej. Ja, det skulle der ikke være noget problem i’. Hej. Ja, det er der ikke noget i vejen for’.

Hos Dansk El-Forbund er teknisk konsulent Martin Mortensen bekymret:

- Det kan simpelthen ikke passe, at der skal elbrande eller personskader til, før det her bliver taget seriøst. Hvis vi skal have en million elbiler på gaderne i 2030, så bliver der nødt til at være styr på elsikkerheden.

Brancheorganisationen Forsikring & Pension bekræfter over for fagbladet Elektrikeren, at kunderne risikerer at stå tilbage med regningen, hvis huset brænder ned, fordi de selv har opsat deres ladestander i carporten.

Hos bilejerforeningen FDM oplever man ifølge chefkonsulent Ilyas Dogru ’groteske eksempler’ på gør-det-selv-løsninger ved opsætning af ladestandere.

- Forhandlernes ansvar er særligt vigtigt, for det er dem, der har den direkte kontakt til forbrugerne. Ligesom bilsælgeren forklarer, hvordan sikkerhedsudstyr i bilen virker, så er det forhandlernes opgave at forklare, hvordan opladningen skal foregå sikkert, og at installation af ladestandere skal foretages af en autoriseret installatør.

Erik Thrane, der er indehaver af virksomheden Sperto, som forhandler ladestandere og er bestyrelsesmedlem hos Forenede Danske Elbilister (FDEL), mener, at seriøse forhandlere har fået selskab af nogle mindre seriøse spillere, som ikke har sat sig ind i hverken produkter, regler eller sikkerhed.

­- Branchen vækster, og så kommer der jo nogle ’lykkeriddere’, som for eksempel indkøber tvivlsomme produkter på nettet for at sælge dem videre via forskellige fora eller Facebook-grupper. Det kan være enkeltmandsvirksomheder eller -personer. Men den er også gal hos visse kædeforretninger, der tydeligvis ikke har sat sig ind i, hvad de har med at gøre. Der er et wild west-marked med et ræs mod bunden på prisen, og det kan ende grueligt galt. I værste tilfælde risikerer vi, at nogen må betale med livet for det her.

Læs mere på side 4 i fagbladet Elektrikeren: http://mags.otw.dk/danskelforbund/817/4