Dinitrol

Farlig rust umulig at opdage ved bilsyn – fire ud af ti skipper rustbeskyttelse

Del
Rust i biler øger risikoen for at komme alvorligt til skade ved trafikuheld. Alligevel skipper 39 procent af bilejerne rustbeskyttelsen, og synshallerne har ingen mulighed for at gå bilerne grundigt efter for rust.
Selvom rust i biler øger risikoen for at komme alvorligt til skade ved trafikuheld, skipper 39 procent af bilejerne rustbeskyttelsen. Foto: PR.
Selvom rust i biler øger risikoen for at komme alvorligt til skade ved trafikuheld, skipper 39 procent af bilejerne rustbeskyttelsen. Foto: PR.

Verdens første officielle EuroNCAP-crashtest af brugte og rustne biler har vist, at risikoen for alvorlige personskader og død stiger med 20 procent, hvis der er rust i dele af bilens skelet, og på biler i dag er det blevet sværere at kontrollere. Ifølge en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har foretaget på vegne af Dinitrol, fravælger 39 procent af de danske bilejere alligevel at rustbeskytte bilen. Og selvom det kan have fatale konsekvenser, bliver biler ikke kigget grundigt efter for rust under overfladen i forbindelse med syn. Det fortæller Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.

– De danske synshaller vurderer, om bilen kan forvente at køre sikkerhedsmæssigt forsvarligt imellem periodesynene – altså to år mere – og der fokuseres primært på sikkerheden i forbindelse med bremser, styretøj og signalapparater som blinklys. De har ikke udstyr til at kunne tjekke for rust i hulrum, som for eksempel deformationszoner i bilernes front, i vanger og paneler og kan derfor kun se og vurdere metaloverfladerne. Og hvis en bil for eksempel har ti år på bagen, og den aldrig er blevet rustbeskyttet, så vil der være rust, og det er almindeligt kendt, at rust svækker styrken i metallet i forhold til bilens oprindelige styrkeegenskaber, siger Jan Ole Helbo.

I løbet af de seneste år er det samtidig blevet sværere at komme ind til bilernes vitale, bærende dele.

– Ved nyere biler – fra cirka 2010 og fremefter – er hele vognbunden som regel lukket fuldstændigt ind i store plastikflader. De er der for at skabe en mere plan vognbund af hensyn til vindmodstanden, men de tager lang tid at afmontere og gør det langt vanskeligere at komme ind til bærende dele og kontrollere, om alt er i orden, fortæller Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol.

Crash test-dukkens død

Selvom alle fire testbiler, der blev anvendt til EuroNCAP-crashtesten, forinden havde gennemgået et obligatorisk syn, var risikoen for alvorlige personskader eller død øget med 20 procent på den bil med de værste rustskader. Her viste testen også, at crashdukken ramte den såkaldte B-stolpe, der er placeret umiddelbart bag fordøren, med fatale konsekvenser som følge af rustskaderne.

– Ved kollisionen rev sædet sig løs, og derfor røg dummyen ved tilbageslaget – efter den havde ramt airbaggen – skråt tilbage og slog hovedet mod B-stolpen med stor risiko for dødeligt udfald i stedet for at ramme tilbage i nakkestøtten, forklarer Mogens Vestergaard Hansen.

Mænds biler ruster også

Trods den fare, som bilrust kan udgøre, springer mange bilejere rustbeskyttelsen over, og YouGov-undersøgelsen viser samtidig, at der er stor forskel på, hvilke befolkningsgrupper der prioriterer beskyttelsen samt hvorfor. 66 procent af de +65-årige rustbeskytter deres bil, mens det blot er tilfældet for 42 procent af de 18-34-årige.

Undersøgelsen viser også, at den primære årsag til, at de unge ikke rustbeskytter bilen, er, at det er for dyrt, hvorimod de ældre først og fremmest lader være, fordi de ikke mener, det er nødvendigt. Derudover mener 18 procent af kvinderne ikke, at rustbeskyttelsen er nødvendig, mens denne holdning hersker blandt hele 30 procent af mændene.

Nøgleord

Kontakter

Olav Arnkjær
PR Specialist, Epicent PR
(+45) 78 70 09 21
oar@epicent.dk

Billeder

Selvom rust i biler øger risikoen for at komme alvorligt til skade ved trafikuheld, skipper 39 procent af bilejerne rustbeskyttelsen. Foto: PR.
Selvom rust i biler øger risikoen for at komme alvorligt til skade ved trafikuheld, skipper 39 procent af bilejerne rustbeskyttelsen. Foto: PR.
Download
Ifølge Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, bliver biler ikke kigget grundigt efter for rust under overfladen i forbindelse med syn. Foto: PR.
Ifølge Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, bliver biler ikke kigget grundigt efter for rust under overfladen i forbindelse med syn. Foto: PR.
Download
Den primære årsag til, at de unge ikke rustbeskytter bilen, er, at det er for dyrt, hvorimod de ældre først og fremmest lader være, fordi de ikke mener, det er nødvendigt. Foto: PR.
Den primære årsag til, at de unge ikke rustbeskytter bilen, er, at det er for dyrt, hvorimod de ældre først og fremmest lader være, fordi de ikke mener, det er nødvendigt. Foto: PR.
Download
Ved nyere biler er vognbunden som regel lukket ind i store plastikflader, der tager lang tid at afmontere og gør det langt vanskeligere at komme ind til bærende dele og kontrollere, om alt er i orden. Foto: PR.
Ved nyere biler er vognbunden som regel lukket ind i store plastikflader, der tager lang tid at afmontere og gør det langt vanskeligere at komme ind til bærende dele og kontrollere, om alt er i orden. Foto: PR.
Download

Links

Information om Dinitrol

Dinitrol
Dinitrol



Dinitrol har arbejdet med rustbeskyttelse siden 1937 – inden det overhovedet fandtes. Den internationale kæde af rustbeskyttelsescentre består i Danmark af 66 centre over hele landet og er dermed landets største udbyder af undervognsbeskyttelse. Dinitrol specialuddanner deres personale til at rustbeskytte el- og hybridbiler.

Følg pressemeddelelser fra Dinitrol

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Dinitrol

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye