Familienetværket Filippavej vinder frivillighedspris

Arbejdet med at hjælpe udsatte borgere og familier hyldes af Frederiksberg Kommune. Her har man valgt at tildele en af årets frivillighedspriser til Familienetværket Filippavej, der drives af Københavns Frikirke i partnerskab med Blå Kors Danmark.
Mange af de frivillige i Familienetværket Filippavej var med til prisuddelingen, hvor de modtog hæder af Frederiksberg Kommune. Her ses de sammen med Mette Bang Larsen (m.f.), som er formand for Socialudvalget.

Hver anden tirsdag mødes udsatte borgere og familier til gratis fællesspisning og sociale aktiviteter i Familienetværket Filippavej.

Det kan lade sig gøre takket være en gruppe frivillige, som skaber et fællesskab og frirum for familierne. Den indsats bliver nu anerkendt af Frederiksberg Kommune, der har valgt, at årets frivillighedspris til en forening skal gå til Familienetværket Filippavej.

Familienetværket drives i et partnerskab mellem Københavns Frikirke og Blå Kors Danmark og rækker ud til familier, som for eksempel mangler et netværk eller kæmper med forskellige udfordringer i hverdagen som sygdom, økonomi eller manglende overskud.

"Vi er ret overvældede og utrolig glade og stolte over at modtage Frederiksbergs Frivillighedspris 2022. Både det at være i fællesskab med andre tidligere prisvindere og øvrige frivillige organisationer på Frederiksberg, og også den anerkendelse det er, at vores arbejde bliver set", siger Helle Nisgaard Aaen, som er leder af Familienetværket Filippavej.

De frivillige i Familienetværket Filippavej er i alderen 20 til 75 år, og det er netop det særlige sammenhold og forskellighed på tværs af generationer, som er drivkraften bag arbejdet.

"Vores slogan er “SAMMEN - kan vi meget mere”, og det gør sig sandelig også gældende for teamet omkring Familienetværket Filippavej, der uge efter uge, i de seneste snart fire år, har vist kampgejst og vedholdenhed, omsorg og ikke mindst elsket mennesker helt betingelsesløst. Det, vi gør, har betydning, og gør en forskel! Denne pris er til de sejeste 15 frivillige der findes."

Fokus på de frivilliges arbejde

Frivillighedsprisen blev uddelt af Frederiksbergs borgmester Michael Vindfeldt og formand for Socialudvalget Mette Bang Larsen. Udover prisen til en forening, blev der også uddelt en frivillighedspris til Ahmed Osman fra Baba Frederiksberg og to integrationspriser samt en ærespris.

Helle Nisgaard Aaen håber, at frivillighedsprisen kan have en positiv effekt på flere måder.

"Når man vinder sådan en pris, bliver det endnu mere tydeligt, hvad frivillighed kan, og hvad frivillige bærer af socialt ansvar, rundt omkring. Vi får øje på hinanden som frivillige organisationer, og jeg tror, at der kan ligge uudnyttede muligheder for at bygge broer, skabe samarbejder og få inspiration organisationerne imellem. Derudover håber vi, at prisen er med til at sprede budskabet om Familienetværket Filippavej, så endnu flere mennesker, som mangler netværk og meningsfulde relationer, får mulighed for at blive en del af vores fællesskab”, siger Helle Nisgaard Aaen.

Familienetværket Filippavej mødes tirsdage i ulige uger fra kl. 16-19 i København Frikirkes lokaler på Filippavej 3.

Helle Nisgaard Aaen, leder af Familienetværket Filippavej, tlf. 23 88 46 93

Anette Helligsø, kommunikationsmedarbejder, Blå Kors Danmark, tlf. 31 37 38 16