Familiedialog i alle skoler og daginstitutioner
I efteråret 2016 blev samarbejdsredskabet Familiedialog sat i værk som et pilotprojekt i Nordvestskolen og de tilhørende daginstitutioner. I første halvår af 2017 har resten af kommunens medarbejdere inden for børne- og ungeområdet været på introduktionskursus i, hvordan man anvender Familiedialog, og redskabet er nu en realitet. Familiedialog er dog stadig under implementering, og medarbejderne øver sig i at anvende det.
De foreløbige erfaringer med Familiedialog i Lolland Kommune er gode. Pt. er der ca. 80 dialoger i gang mellem forældre og deres barns skole eller daginstitution, og der er en positiv udvikling hos de fleste af de børn, der er dialog omkring.
”Vi er meget opmærksomme, hvis børn viser tegn på ikke at trives. Når vi har en fornemmelse af, at et barn ikke har det godt, tager vi straks kontakt til forældrene, så vi hurtigst muligt kan samarbejde om at hjælpe barnet til at få det bedre. Her har Familiedialog vist sig at være et nyttigt redskab, fordi det giver alle parter et godt overblik over samarbejdet og god mulighed for at følge udviklingen hos barnet,” fortæller Jesper Neumann, Souschef for Distrikt Vest i Lolland Kommune.
Hvis et barn eller en ung oplever ændringer i hverdagen eller har udfordringer, som de har svært ved at håndtere, kan det gå ud over barnets trivsel. Det kan for eksempel vise sig ved, at barnet eller den unge ikke længere har lyst til at lege med de andre børn, bliver mobbet, ikke har lyst til at gå i skole eller børnehave, eller ved at barnet begynder at sakke bagud i nogle fag.
”Næsten alle familier oplever på et eller andet tidspunkt forandringer eller udfordringer, som kan have indflydelse på deres børns trivsel. Alle undersøgelser viser, at hvis børnene får den rigtige hjælp i tide, så kan mange problemer undgås. Med Familiedialog har vi mulighed for sammen med forældrene at lave en samlet indsats, hvor forældrene hele tiden har føling med, hvad der sker. Det er nemt at få den nødvendige hjælp igennem Familiedialog, og det giver os som kommune mulighed for at optimere den hjælp, vi tilbyder. Vi har da også allerede oplevet meget positive samarbejder med de familier, som indtil videre har deltaget,” siger Lotte Christensen, Børn- og Ungechef i Lolland Kommune.
Om Familiedialog
Familiedialog involverer børn og unge i skoler, børnehaver, vuggestuer, dagpleje, klub og sundhedstjeneste, som ikke trives. Det er et frivilligt og gensidigt samarbejde, hvor forældrene bliver inddraget som dem, der kender deres barn bedst. Samarbejdet foregår online og fungerer som en fælles platform for alle involverede parter. Det bidrager til at gøre samarbejdet mellem forældre og kommune mere struktureret, og forældrene får nemmere ved at følge med i forløbet og deltage som vigtige medspillere i arbejdet med deres barns trivsel.
Sådan forløber samarbejdet i Familiedialog
Det kan både være fagpersonale omkring barnet eller barnets forældre, der tager initiativ til et forløb med Familiedialog. Forældrene skal kontakte barnets skole, daginstitution eller sundhedsplejerske for at sætte forløbet i gang. Når en dialog er oprettet, får forældrene en mail i e-boks, hvorefter de kan logge ind på Familiedialog med deres NemID via www.lolland.dk/familiedialog.
Sammen med barnets lærer eller pædagog er forældrene med til at beslutte, hvem der skal inddrages i forløbet. Alle skriver deres bekymringer og løsningsforslag ind i Familiedialog. Herefter mødes de og drøfter, hvilke indsatser der er behov for, og lægger en handleplan for, hvad der skal ske, og hvem der skal gøre hvad. Aftalerne bliver skrevet direkte ind i Familiedialog, hvor alle kan se dem. Når alle opgaverne i handleplanen er udført mødes forældre og fagpersonale igen for at følge op. Hvis barnet er i bedre trivsel, kan forløbet afsluttes. Hvis ikke, aftaler parterne et videre forløb og fordeler nye opgaver mellem sig.
Forældre, som har en bekymring om deres barn og har lyst til at være med i Familiedialog, kan kontakte deres barns kontaktlærer, primærpædagog, dagplejer eller sundhedsplejerske. I løbet af efteråret vil der komme mere information til forældre om Familiedialog.
Læs mere om Familiedialog på www.lolland.dk/familiedialog
Nøgleord
Kontakter
Lotte Christensen
Sektorchef for Børn og Unge, Lolland Kommune
Tlf. 40 46 38 72
Jesper Neumann
Souschef for Distrikt Vest, Lolland Kommune
Tlf. 51 24 33 12
Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Stor undersøgelse på vej: Behov for arbejdskraft?18.9.2025 21:48:46 CEST | Pressemeddelelse
I de kommende uger vil 1.400 virksomheder på Lolland få en invitation til at være med i en ny undersøgelse, der blandt andet skal afdække de lokale rekrutteringsbehov og erfaringer med international arbejdskraft. Udvalgsformand Vibeke Grave håber, at mange vil deltage.
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum