KopK of Copenhagen

Familie brød med isenkræmmerkæde: Nu fejrer de jubilæum på tre sprog

Del

Efter flere år som del af butikskæden Kop & Kande valgte familien Krogh at forlade kædesamarbejdet og fortsætte på egen hånd for at komme tættere på kunder, leverandører og det udenlandske marked.

Natasja Søndergaard og kollega Søren Jensen viser gerne rundt i det 700 kvadratmeter store showroom i Rønnede på Sjælland. Foto: PR
Natasja Søndergaard og kollega Søren Jensen viser gerne rundt i det 700 kvadratmeter store showroom i Rønnede på Sjælland. Foto: PR

I 2019 kan den familieejede virksomhed KopK fejre 10-års jubilæum som online webshop. Et jubilæum, som kan synes usandsynligt i en detailbranche, hvor hver tiende butik er lukket siden 2008. Det har dog ikke stoppet familien Krogh, som står bag KopK. De har på et årti formet et forretningskoncept, der allerede er blevet tildelt Børsens Gazelle-pris for deres vækst to gange.

Nøglen til succesen ligger ifølge medejer Natasja Søndergaard, født Krogh, i hele tiden at holde begge fødder på jorden og ikke gå på kompromis med kerneværdier som høj troværdighed og god kundeservice.

– Siden vi brød med Kop & Kande, er det gået over al forventning. Mange tror måske, at man ikke kan klare sig som lille butik i konkurrence med en stor kæde, men det er ikke vores oplevelse. Vi har mange tilbagevendende kunder, som sætter pris på, at vi ikke er en kæmpe virksomhed, der kan være svær at komme i kontakt med. Vi er helt nede på jorden og tæt på kunder og leverandører, udtaler Natasja Søndergaard, som er datteren i familieforetagendet.

Webshops på tre sprog

Det lå ikke ligefrem i kortene, da familien Krogh i 2017 valgte at opsige samarbejdet med Kop & Kande og i stedet fortsætte udelukkende på egne præmisser. Allerede på det tidspunkt havde de nemlig en tradition for og flere års erfaring med isenkræmmerkæder i både København og på Sydsjælland. Ambitionerne var dog større, og især familiens webshop har vist sig som et rigtigt sats, som nu genererer 80 procent af virksomhedens omsætning.

– Vi fik egen butik, da mine forældre i 1999 købte Køkkengrej på Tagensvej i København, som tre år senere overgik til kædesamarbejde med Kop & Kande. Fem år senere rykkede vi til Faxe, hvor kæden solgte en skrantende butik med muligheder i til os, og i 2009 startede vi så vores egen webshop, KopK. Vi startede i et baglokale, men allerede i 2017 rykkede vi til større lokaler her i Rønnede. Sidste sommer kunne vi endda fejre, at vores tyske og svenske webshops kom op at køre så vi er klar til at indtage det udenlandske marked, uddyber Natasja Søndergaard.

At stå på egne ben

Selvom det, at være en del af en stor isenkræmmerkæde, havde budt på mange gode oplevelse, var tiden kommet til at forsøge at stå på egne ben. Som selvstændig virksomhed var det desuden muligt at søge en uafhængig grøn profil, som i dag betyder, at 90 % af alt pap og plastik, der kommer igennem KopK, bliver genanvendt.

– Vi er stolte af at have været en del af Kop & Kande, men til sidst voksede vi fra hinanden. Vi havde set potentialet i vores webshop og et styrket samarbejde med vores hovedleverandører gennem den direkte kontakt. I dag har vi desuden mulighed for at bruge noget af vores energi på mindre brands og den mere personnære kundebehandling. Det behov har vi kunnet mærke med op til 9000 besøgende dagligt, afslutter Natasja Søndergaard.

KopK består i dag, foruden webshops, af et 700 kvadratmeter stort showroom i Rønnede og en butik i Præstø by.

Nøgleord

Billeder

Natasja Søndergaard og kollega Søren Jensen viser gerne rundt i det 700 kvadratmeter store showroom i Rønnede på Sjælland. Foto: PR
Natasja Søndergaard og kollega Søren Jensen viser gerne rundt i det 700 kvadratmeter store showroom i Rønnede på Sjælland. Foto: PR
Download
Fra i flere år at have været del af Kop & Kande, her på Tagensvej i København, valgte familien Krogh i 2009 at forsøge sig som isenkræmmere på egen hånd. Foto: PR.
Fra i flere år at have været del af Kop & Kande, her på Tagensvej i København, valgte familien Krogh i 2009 at forsøge sig som isenkræmmere på egen hånd. Foto: PR.
Download
Navnet KopK skabte indledningsvist opstand hos Kop & Kande, som dog afslog at købe navnet. Foto: PR.
Navnet KopK skabte indledningsvist opstand hos Kop & Kande, som dog afslog at købe navnet. Foto: PR.
Download

Information om KopK of Copenhagen

KopK of Copenhagen
KopK of Copenhagen
Borupvej 2-4
4683 Rønne

71 99 28 30http://kopk.dk

KopK of Copenhagen er en af Danmarks største online isenkræmmere med alt i dansk design. Virksomheden er familieejet og har fysiske butikker i Rønnede og Præstø by samt onlineafdelinger i både Danmark, Sverige og Tyskland. www.kopk.dk

Følg pressemeddelelser fra KopK of Copenhagen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra KopK of Copenhagen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum