Fagbevægelsen: Rigtig retning, men ikke alle de rigtige løsninger

Reformkommissionen har netop offentliggjort sin rapport ’Nye reformveje 3’, der handler om udsatte unge og voksne. Rapporten spænder vidt og angiver den rigtige retning, men fejler til tider i den konkrete løsning.

Der er både gode og dårlige elementer i Reformkommissionens tredje og sidste rapport med fokus på borgere, som har svært ved at finde et stabilt arbejdsliv.

Der er tale om en ambitiøs forenkling af beskæftigelsesindsatsen, men der lægges også op til at fjerne rettigheder og gode ordninger fra borgerne.

”Jeg er helt enig i forenklingsperspektivet. Systemet i dag er alt for komplekst. Men når kommissionen lægger op til at afskaffe revalideringsordningen, seniorjobordningen, ret til personlig jobformidler med mere, så står jeg af. Hvis udsatte borgere skal have mere frihed til selv at finde vejen ind på arbejdsmarkedet, så skal vi styrke – frem for at svække – deres rettigheder,” siger Nanna Højlund, næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).

Til gengæld er det positivt, at kommissionen vil have kommunerne til at garantere, at alle unge med behov får den hjælp de har brug for, samt at indføre en afklaringsret efter to år for alle borgere.

”Den melodi kan jeg godt lide. Det er en af de bedste investeringer at hjælpe udsatte unge i uddannelse og arbejde. Og de voksne skal have hurtig hjælp i stedet for at blive parkeret i årevis med risiko for at komme længere og længere væk fra arbejdsmarkedet,” siger Nanna Højlund.

Et enklere system med fokus på (små)job

En hovedpointe er at skabe større forståelse for gruppen af udsatte borgere, og hvordan eksempelvis økonomiske incitamenter påvirker gruppen.

”I fagbevægelsen har vi i årevis sagt, at det ikke virker at reducere ydelserne for udsatte borgere. Det er godt, at kommissionen er enige i det. Derfor skal vi heller ikke afskaffe aktivitetstillægget for de unge, der ikke kan. Vi skal væk fra den tankegang,” siger Nanna Højlund.

Kommissionen peger i stedet på at se løntimer som et mål og et middel.

”Der er noget rigtigt i, at beskæftigelsessystemet i årevis har været meget optaget af proceskrav, aktiveringsformer og planer - men at man til tider har glemt, at formålet i bund og grund er at yde hjælp, så borgerne kan gøre sig gældende på arbejdsmarkedet. Men det kræver, at virksomhederne stiller op med eksempelvis småjobs til udsatte borgere,” siger Nanna Højlund.

Interessante forslag til styrket arbejdsmarkedsintegration

På udlændingeområdet lægger kommissionen op til et fokus på dansk, herunder med fokus på praksisnære danskkundskaber og mere fleksible forløb. I samme åndedrag lægges op til at fokusere integrationsgrunduddannelsen (IGU) med fagspecifikke retninger og bedre vilkår med løn under uddannelse.

”Det er godt, at Reformkommissionen har fokus på betydningen af dansk og kommer med forslag til at styrke integrationsgrunduddannelsen. FH er dog fortsat bekymret for, om uddannelsen løfter nok og savner en tydeligere bro det ordinære arbejdsmarked. Det er noget, der bør adresseres i de kommende trepartsforhandlinger om ordningen”, siger Nanna Højlund, næstformand i FH.

Kvittering for det store arbejde

Fagbevægelsen vil gerne kvittere for det store arbejde, Reformkommissionen har lagt i meget store og komplicerede samfundsudfordringer. I denne omgang de svære problemstillinger, der ligger i indsatsen til de unge og voksne, der ud over at mangle et job eller en uddannelse har flere forskellige og komplekse problemer.

”Det har været et mantra i fagbevægelsen, at vi skal have alle med. Derfor kan jeg kun kvittere for det store arbejde, der er lagt i at udvikle løsninger for gruppen af udsatte borgere i Danmark”, siger Nanna Højlund.

FH: En glædens dag med godkendt Platformsdirektiv i EU11.3.2024 18:11:38 CET | Pressemeddelelse

Efter hårde forhandlinger gav EU’s beskæftigelsesministrer mandag grønt lys til, at personer, der arbejder for digitale arbejdsplatforme såsom Wolt, Foodora, Uber m.fl., fremover kan få adgang til almindelige arbejdstagerrettigheder som f.eks. feriepenge, pension eller løn under sygdom. I Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) er vi meget tilfredse med, at vi nu står med et direktiv, som kan bane vej for, at platformsarbejdere får adgang til ordentlige arbejdsvilkår, lyder det fra Flemming H. Grønsund, næstformand i FH.

Vi skal have et trygt miljø på erhvervsskolerne24.1.2024 08:47:57 CET | Pressemeddelelse

Det er stærkt bekymrende, at hver syvende elev på erhvervsskolerne bliver udsat for uønsket seksuel opmærksomhed på skolen. Udover det åbenlyst problematiske for eleverne, kan det få betydning for optaget på erhvervsskolerne, hvis ikke studiemiljøet er trygt. Fagbevægelsens Hovedorganisation foreslår at, at børne- og undervisningsministeren straks indkalder parter til en drøftelse af løsninger.