Fagbevægelsen: Godt at regeringen sagde nej til mindstelønsdirektivet

Fagbevægelsen er glade for, at regeringen har stemt nej til mindstelønsdirektivet og opfordrer nu til et annullationssøgsmål mod EU.

I dag blev mindstelønsdirektivet formelt vedtaget i Bruxelles på et møde blandt de europæiske finansministre.

Den danske regering stemte nej. Regeringen erklærede sig enig i målsætningen om, at alle lønmodtagere i EU skal kunne leve et værdigt liv, men mindstelønsdirektivet er ikke vejen frem.

”Vi er glade for, at regeringen har sat foden ned og har understreget Danmarks modstand mod mindstelønsdirektivet. Fagbevægelsen, arbejdsgiverne og regeringen har været imod direktivet fra dag ét, og vi frygter en glidebane mod, at det ikke længere er arbejdsmarkedets parter, der aftaler løn og arbejdsvilkår. Nu håber vi, at regeringen vil gå hele vejen og anlægge et annullationssøgsmål ved EU-domstolen” siger formand for FH, Lizette Risgaard.

Fagbevægelsen i Danmark har fuld forståelse for de udfordringer lønmodtagere i mange EU-lande står overfor i forhold til ikke at kunne leve af deres løn. Men fremfor et direktiv om mindsteløn, bør man styrke den faglige organisering i de enkelte lande, samt styrke reglerne om offentlige udbud og arbejdsklausuler, så der er krav om ordnede arbejdsforhold, lyder det fra dansk fagbevægelse.