Molslinjen A/S

Færger skal selv finde til kaj

Del
Molslinjens hurtigfærger skal i fremtiden selv kunne lægge til ved kajen. Et såkaldt auto-docking-system testes i første omgang på Bornholm, inden systemet installeres på alle rederiets hurtigfærger.
For første gang herhjemme skal en hurtigfærge  udstyres med et system, så den selv kan finde ind til kajen.
For første gang herhjemme skal en hurtigfærge udstyres med et system, så den selv kan finde ind til kajen.

Hurtigfærgen Express 1 på Bornholmslinjens rute mellem Rønne og Ystad vil i løbet af få uger selv kunne lægge til kaj. Færgen udstyres som den første færge i Danmark med et såkaldt auto-docking-system i stil med de systemer, som kendes fra luftfarten, hvor civile fly også selv finder ned på jorden.

Systemet SmartDock leveres af finske Wärtsilä, som har udviklet verdens første auto-docking -system til kommercielt brug. Systemet benyttes blandt andet af færgen mellem øerne Stord, Tysnes og Huglo i Norge.

Systemet er udstyret med CyScan laser, Differential GPS og vindmålere og er en hjælp til Molslinjens kaptajner, som lægger til og fra kaj mange gange på en dag under meget forskellige vejrforhold.

”Systemet arbejder sammen med kaptajnen om at gøre disse ofte vanskelige manøvrer mere effektive. Det er den fine kombination af erfarne besætninger og ny teknologi”, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Programmet bag systemet kodes med store mængder data bestående af best practice fra alle Molslinjens kaptajner. Turen ind til kajen brydes op i små dele, og den kaptajn, som har klaret hver enkelt del af turen bedst, får sine data i systemet.

”På den måde sikrer vi, at systemet lærer af de bedste, og vi kan samtidig være sikre på, at systemet gør det rigtige hver gang”, siger Carsten Jensen.

SmartDock testes på Express 1, når hurtigfærgen i slutningen af uge 10 atter er på Bornholm efter endt dok-ophold i Frederikshavn.

 

Nøgleord

Kontakter

Billeder

For første gang herhjemme skal en hurtigfærge  udstyres med et system, så den selv kan finde ind til kajen.
For første gang herhjemme skal en hurtigfærge udstyres med et system, så den selv kan finde ind til kajen.
Download

Information om Molslinjen A/S

Molslinjen A/S
Molslinjen A/S
Færgevej 7A
8000 Aarhus C

https://www.molslinjen.dk/

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt.

Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.

I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg og Rønne.

Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1000 medarbejdere.

Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye