Fængslet 57-årig massør er ikke uddannet osteopat

Ritzau bragte i forgårs en nyhed omkring en massør, der var blevet idømt otte måneders fængsel samt frataget retten til at behandle kvinder i to år. Den omtalte 57årige mand forklarede, ifølge Ritzau, at han er uddannet osteopat.

Det er han dog ikke, og han er heller ikke medlem af foreningen Danske Osteopater. Sagen er desværre et eksempel på en uberettiget brug af en stillingsbetegnelse, som er anerkendt på verdensplan bl.a. i USA og Australien samt i flere europæiske lande, herunder Finland, Island, Frankrig, Storbritannien og Schweitz m.fl., men endnu ikke i Danmark.

Danske Osteopater har i øjeblikket en skriftlig ansøgning om etablering af autorisationsordning for osteopater i Danmark under udarbejdelse. Ansøgningen forventes indgivet til Sundhedsstyrelsen inden sommerferien. Vi håber, at Sundhedsstyrelsen, såvel som det politiske bagland, kan se vigtigheden i etablering af autorisationsordning, så der kan komme klarere retningslinjer på området, og så uretmæssig brug af betegnelsen osteopat så vidt muligt kan undgås fremover.

Foreningen Danske Osteopaters medlemmer er færdiguddannede ostepater, som enten er autoriserede fysioterapeuter med en supplerende 5-årig deltidsuddannelse i osteopati, eller som har gennemført en fuldtidsuddannelse i osteopati på mellem fire og seks år ved internationalt anerkendte skoler. Alle medlemmer af Danske Osteopater bærer titlen: DO.M.R.O.DK , som overfor klienterne garanterer, at vedkommende er færdiguddannet osteopat.

Danske Osteopater har i sine vedtægter herudover som krav, at medlemmerne lever op til foreningens etiske retningslinjer og har en ren straffeattest.

Foreningen af Danske Osteopater

Kontakt: