Fælles opråb til politikerne: Behov for akutpakke til klimaet

Efter den seneste FN-rapport om klimaets alvorlige tilstand efterlyser fire organisationer en akutpakke, der vil speede handling og implementering af den grønne omstilling op. De fire organisationer repræsenterer erhvervsliv og lønmodtagere samt natur og klima. De opfordrer til, at akut hjælp til klimaet kommer til at præge valgkampens slutspurt.
Fire organisationer efterlyser i et fælles opråb til politikerne en akutpakke til klimaet. Den skal sætte ekstra skub på handling og implementering, og det er der brug for i lyset af den seneste klimarapport fra FN. Den viser en stor kløft mellem landenes planer for reduktion af   drivhusgas og hvor stort behovet i virkeligheden er.
Fire organisationer efterlyser i et fælles opråb til politikerne en akutpakke til klimaet. Den skal sætte ekstra skub på handling og implementering, og det er der brug for i lyset af den seneste klimarapport fra FN. Den viser en stor kløft mellem landenes planer for reduktion af drivhusgas og hvor stort behovet i virkeligheden er.

De globale temperaturstigninger får klimaet til at ændre sig endnu voldsommere end hidtil. Og vores mulighed for at gøre noget ved det, bliver hastigt mindre, viser den nye FN-rapport 2022 UNEP Emission Gap Report. Derfor er der behov for en akut klimapakke, der øger tempoet og implementeringen af den grønne omstilling.

Det bør blive temaet for de sidste dage af valgkampen, mener de fire organisationer Dansk Erhverv og Ingeniørforeningen samt Danmarks Naturfredningsforening og CONCITO.

Danmark skal hjælpe med at vise vejen for resten af verden, mener de.

"Klimaforandringerne har allerede nu store konsekvenser for mennesker og natur. Politikerne skal øge tempoet i den grønne omstilling - og en akutpakke bør bl.a. tage favntag med landbrugets udledninger, så Danmark kan leve op til klimamålet. En omstilling af landbruget kan bidrage med løsninger til biodiversitetskrisen, beskyttelse af drikkevandet og reducere kvælstofforureningen", siger Maria Reumert Gjerding, præsident, Danmarks Naturfredningsforening.

"Accelereret grøn omstilling er en nødvendighed, og derfor skal vi som samfund prioritere, hvad vores hænder og hoveder skal bruges til. En akutpakke fra Folketinget skal indeholde klare beslutninger om, hvilke infrastrukturopgaver det haster mest at få løst, og det bærende princip bør være at sætte den grønne udrulning forrest, så eksempelvis vindmøller og fjernvarme vægtes højere end gasrør og motorveje", siger Aske Nydam Guldberg, fung. formand, Ingeniørforeningen, IDA.

"Syv ud af ti virksomheder melder, at de høje elpriser rammer både omsætning og vækst. Mere grøn strøm er en lavthængende klimafrugt og medicinen mod høje elpriser. Derfor bør det være en topprioritet for alle partier at få udbygningen af vedvarende energi op i gear. Vi skal have en akutpakke, som sikrer konkret handling", siger Brian Mikkelsen, adm. direktør, Dansk Erhverv

"En ny regering og Folketing skal udvise grønt lederskab og levere en akutpakke med hurtig og reel klimahandling. Lige nu står vi ikke til at nå 2025-målet og samtidig er det bydende nødvendigt, at vi hurtigt får taget en række beslutninger, der sikrer, at vi kommer på rette spor for en ambitiøs grøn omstilling frem mod 2030 og på længere sigt. Husk, at også dette folketingsvalg er et klimavalg", siger Christian Ibsen, direktør, CONCITO

For yderligere information kontakt:

Ulrich Bang, markedschef, Dansk Erhverv uba@danskerhverv.dk mobil: 21 57 94 17

Kasper Pihl Møller, chefrådgiver, Danmarks Naturfredningsforening  kpm@dn.dk mobil: 26 81 62 28

Aske Nydam Guldberg, fung. formand Ingeniørforeningen IDA formand@ida.dk mobil: 28 82 96 94

Christian Ibsen, direktør, CONCITO: ci@concito.dk mobil: 25 44 12 47