Fælles-jubilæum: Ledelse har tilsammen været 40 år i Middelfart Sparekasse

Fordelt med 10 år til adm. direktør Martin Baltser og 30 år til vicedirektør Peter Møller har ledelsen i Middelfart Sparekasse været 40 år i sparekassen pr. 1. januar 2022.
Adm. direktør Martin Baltser (tv) og vicedirektør Peter Møller kunne 1. januar 2022 fejre, at de tilsammen har været 40 år i Middelfart Sparekasse.

Da 2021 blev til 2022 kunne ledelsen i Middelfart Sparekasse ud over årsskiftet også skåle på, at de to direktører nu tilsammen har været 40 år i Middelfart Sparekasse. Vicedirektør Peter Møller står for de 30 år, mens adm. direktør Martin Baltser nu har stået i spidsen for sparekassen i 10 år.

Deres historie er forbundet på flere plan. Først og fremmest har de kørt ledelsesmæssigt parløb i de seneste 10 år, og Peter Møller har i høj grad været med til at skabe den særlige kultur i Middelfart Sparekasse, som Martin Baltser fik til opgave at bevare og udvikle – samtidig med, at sparekassen skulle rustes til at leve op til de krav, som allerede dengang lurede i horisonten.

- Peter er en kulturbærer, der om nogen forstår – og kan fortælle – hvad der er Middelfart Sparekasses særkender. Han er ophavsmanden til udtrykket ”Middelfart Sparekasse er en moderne sparekasse baseret på gamle dyder”, og det fortæller helt perfekt, hvordan vi fortsat tror på personlige relationer, men også skal have de rigtige digitale løsninger til kunderne. Ved siden af det føler vi også en forpligtelse til at lade en del af vores overskud gå tilbage som støtte til foreninger, arrangementer og meget andet, som bidrager til liv og trivsel i de områder, hvor vi har afdelinger. Vi vil være til fælles bedste, og den ambition opstod længe før både Peters og min tid, siger Martin Baltser.

80 år i sektoren

De to direktører har tilsammen 80 års erfaring i finanssektoren at trække på. Martin Baltser indledte karrieren i Sparekassen Hobro. Han har desuden været i bl.a. Sydbank, før han kom til Middelfart Sparekasse fra en stilling som områdedirektør i Sparekassen Kronjylland. Peter Møller blev ansat til at åbne Middelfart Sparekasses afdeling i Vejle i 1992, hvor han kom fra den daværende Sparekassen Sydjylland.

De tidlige 90’ere var første skridt mod den Middelfart Sparekasse, vi kender i dag. Nye afdelinger i Vejle, Fredericia og Kolding lagde fundamentet for at fremtidssikre sparekassen. I 2010’erne kom anden bølge med afdelinger i bl.a. Odense, Horsens, Svendborg, Esbjerg og Aarhus til.

I dag er Middelfart Sparekasse næsten nøjagtigt dobbelt så stor målt på antal kunder og medarbejdere i forhold til i 2012, da Martin Baltser tiltrådte. Kundetilfredsheden er fortsat meget høj, og det er blevet til en førsteplads og tre andenpladser i konkurrencen Danmarks bedste arbejdspladser. Så kulturen er fastholdt, og sparekassen står godt rustet til fremtiden.

- Det er ikke en opgave, Peter og jeg har løst alene, men vi har selvfølgelig haft et ansvar for at sætte nogle rammer, som vores nu næsten 380 kolleger fylder ud på fornem vis, siger Martin Baltser.