Face armor, memekonkurrence og black out skal mindske antallet af fyrværkeriskader

Årets fyrværkerisæson byder derfor på tre nye kampagner fra Sikkerhedsstyrelsen for især at få flere især drenge til at tage beskyttelsesbriller på. Sikkerhedsstyrelsen har i år teamet op Counterstrikeholdet Astralis for at få unge drenge til at bruge beskyttelsesbriller. De fem fyrværkeriråd er oversat til gaming-universet, og Sikkerhedsstyrelsen lancerer limited-edition beskyttelsesbriller på netcafeér.
- Vores opfattelse er, at drengene kender de gængse fyrværkeriråd, men ser stort på dem, når musikken spiller og festen står på. Derfor har vi blandt andet allieret os med Astralis, som er nogle drengene ser op til, og som beskæftiger sig med noget, der fylder i drengenes univers. Vores råd om hold god afstand til fyrværkeriet er oversat af Astralis til: Fall back team. Vi håber, at det bliver råbet, der kan høres på gaderne nytårsaften, siger Mette Thorn, kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen
Counter-Strike: Global Offensive eller CS:GO fylder drengenes univers. 96 procent af drengene i alderen 13-19 år spiller computerspil – 49 procent af dem hver eneste dag, viser tal fra DR Medieforskning. Netop derfor var Astralis den perfekte team-makker til årets kampagne til unge drenge og mænd.
- Årets fyrværkerikampagne til de unge er resultatet af en grundig indsigt i målgruppen, en fed kreativ idé og en overraskende aktivering", siger Thomas Søby Eskildsen, Chief Brand Officer hos reklamebureauet Envision og fortsætter:
- Vi var meget bevidste om, at det kræver noget helt særligt at få unge i tale og endnu mere at få dem til at ændre adfærd. Derfor tappede vi ind i det, som unge elsker allermest og bruger allermest tid på - nemlig Gaming og E-sport.
Målet med kampagnen er at forvandle den gængse beskyttelsesbrille fra en kikset pligt til et eftertragtet stykke merchandise. Derfor lancerede Sikkerhedstyrelsen en limited edition beskyttelsesbrille - ’Face-Armor’. Face armor er specialdesignet i en edgy stil kendt fra gaming-verdenen. Face armor uddeles gratis i udvalgte netcaféer i landet – se hvor på facearmor.dk.
Går i sort
Det er ikke kun dem der fyrer af, men også tilskuere der hvert år kommer til skade med fyrværkeri. Hele 40 procent af de tilskadekomne ved fyrværkeriulykker er tilskuere.
”Derfor har vi de seneste år koncentreret en del af vores kampagne omkring dem”, siger Mette Thorn. ”Det er så vigtigt, at ALLE husker beskyttelsesbriller. Man er ikke i sikkerhed bare fordi man ikke aktivt er med til at tænde fyrværkeriet”.
I år var det Montgomery, der vandt udbuddet på tilskuerkampagnen, og deres kampagne rammer tilskuerne i mellemgulvet med budskabet: ’Vil du selv se livet – eller skal andre se det for dig?’. Kampagnen – både film, plakater og annoncer – er helt sorte med hvid tekst.
"Vi gør os altid umage med at finde det sweetspot, hvor grundig research og kreativitet smelter sammen i en kampagne, som skaber gehør og allerhelst en holdningsændring hos målgruppen", siger Anne Katrine Skole, som er strategisk kommunikationsrådgiver i det århusianske reklamebureau Montgomery og fortsætter: "Målet med kampagnen er, at vi alle lige tænker os om en ekstra gang, når vi har med fyrværkeri at gøre. Det sorte univers tvinger os til at skabe billeder for vores indre nethinde og dermed delvist sætte os ind i, hvor mangelfuldt livet er uden at kunne se sin nyfødte baby eller opleve andre af livets store øjeblikke".
Memes & Nytår Igen
Sidste år nåede årets nytårsbanger op på 2,6 mil. afspilninger på bare tre uger – over 200.000 afspilninger var under nytårsdøgnet. Sangen gjorde fyrværkerisikkerhed top of mind hos de unge drenge i de afgørende minutter op til affyring af fyrværkeri, og håbet er, at Nytår Igen atter kommer til at blaste ud af de danske højtalere under nytårsfesten.
Hvert år leverer Sikkerhedsstyrelsen også indhold til de sociale medier, der spiller på de tendenser og memes der hitter blandt de unge i real time. I år er ingen undtagelse - men ud over de sædvanlige knivskarpe memes leveret med ’Dank-styrelsen’ som afsender, skal drengene også generere deres eget indhold om fyrværkerisikkerhed. Holm Kommunikation har derfor på vegne af styrelsen indkaldt til memekonkurrence, hvor det gælder om at lave det fedeste content, med de fem fyrværkeriråd som omdrejningspunkt. I skrivende stund har Sikkerhedsstyrelsen allerede modtaget over 150 hjemmelavede memes, blandt andet på instagramprofilen @TheRealSikkerhedsstyrelsen:
"Sidste år oplevede vi, at de unge mænd begyndte at holde med os, de kommenterede for os og leverede selv memes om fyrværkerisikkerhed i kommentarsporet eller til kundeservice. Derfor valgte vi at gengælde interessen med muligheden for at levere memes til Sikkerhedsstyrelsens profiler, og det har vi fået en helt overvældende respons på i år," siger Mads Keilberg Johansen, Partner & Digital chef i Holm Kommunikation
Kampagnerne gik i luften fra d. 15. december og kører til og med 31. december.
Billeder
Information om Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsens pressetelefon: 22 38 44 51
Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Kampagne skal gøre det normalt at vise ID ved køb af alkohol, nikotin eller tobak7.7.2025 11:06:57 CEST | Pressemeddelelse
Sikkerhedsstyrelsen lancerer nu kampagnen ’Gør det let – Vis ID, når du handler’. Formålet er at sætte fokus på alderskontrol for unge. Med opbakning fra detailbranchen og andre interessenter er målet at styrke forståelsen for, at det er helt naturligt at skulle vise ID, når man handler alkohol, nikotin eller tobak.
Sikkerhedsstyrelsen går undercover på sociale medier for at stoppe ulovligt salg af lattergas30.6.2025 12:46:32 CEST | Pressemeddelelse
Fra i morgen får Sikkerhedsstyrelsen nye muligheder for at føre kontrol med salg af lattergas. Reglerne skal bremse brugen af lattergas som rusmiddel og forhindre ulovligt salg.
Produkter og tjenester skal være tilgængelige for flest mulige25.6.2025 09:25:36 CEST | Pressemeddelelse
Fremover bliver det lettere for forbrugere at anvende en række produkter og tjenester i hverdagen, også hvis man har en midlertidig eller permanent funktionsnedsættelse. Fra 28. juni 2025 er det et krav at leve op til EU's tilgængelighedsdirektiv og den danske tilgængelighedslov, og dermed kommer der nye krav til fx webshops, computere, betalingsterminaler og streamingtjenester. På nogle områder træder kravene i kraft straks, mens kravene skal anvendes på andre områder, efterhånden som der fx kommer nye udgaver af produkter i handelen.
Styrelser advarer: Ulovlige varer fra ferien eller nettet kan få alvorlige konsekvenser19.6.2025 09:24:45 CEST | Pressemeddelelse
Indførsel og bestilling af ulovlige nikotinprodukter kan føre til bøde, advarer Toldstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen op til sommerferien.
Hver fjerde butik på Bornholm solgte alkohol eller tobak til mindreårige på Folkemødets første dag13.6.2025 09:12:12 CEST | Pressemeddelelse
Flere butikker overholdt ikke reglerne om salg af alkohol, tobak eller nikotin torsdag under Folkemødet på Bornholm – Sikkerhedsstyrelsen har ført kontrol med unge kontrolkøbere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum