Faaborg-Midtfyn falder 5 pladser i erhvervsvenlighed

Dansk Industris årlige, landsdækkende undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed viser, at Faaborg-Midtfyn falder en smule i de lokale virksomheders bedømmelse af erhvervsvenligheden – helt nøjagtig med 5 pladser ned til en placering som nr. 60 på landsplan.

- Tallene viser, at der er plads til forbedringer på mange områder, når det gælder erhvervsvenligheden i kommunen. Men vi har sammen med Faaborg-Midtfyn lige før sommerferien indgået en partnerskabsaftale for at forstærke indsatsen og samarbejde om flere unge til erhvervsuddannelserne, og vi har bakket op om et Uddannelsescampus i Faaborg. Det ser ud til, at det også kan ses i tallene, siger formanden for DI Fyn, adm. direktør Poul Strandmark, Bluepack A/S.

På den positive side er virksomhederne mere tilfredse med den kommunale indsats i undersøgelsens kategori ”Overordnet erhvervsvenlighed”, hvor pilen peger op ad fra en placering som nr. 67 til nr. 47.

Fremgang for uddannelse
I kategorien ”Uddannelse” er Faaborg-Midtfyn en klar fynsk mester med en 9. plads på landsplan efter en fremgang på hele 36 pladser. I kategorierne ”Infrastruktur” og ”Arbejdskraft” er kommunen desværre langt nede i forhold til landstallene - henholdsvis nr. 89 og nr. 85.

De lokale virksomheders bedømmelse inden for kategorien ”Sagsbehandling” rækker til en placering som nr. 70 – det er et markant fald (fra nr. 34), og i kategorien ”Grøn udvikling” er der tale om et fald fra nr. 36 til en placering som nr. 61, men virksomhedernes vurderinger er trods alt mere positive end sidste år.

Når man kigger på alle fynske kommuner under ét, holder de status quo i bedømmelsen af erhvervsvenlighed sammenlignet med sidste år. Og status quo er en middel placering i forhold til landstallene. Virksomhedernes overordnede tilfredshed på Fyn er ligeledes på samme niveau som tilfredsheden på landsplan.

- Den kommunale indsats i kategorierne ”Arbejdskraft” og ”Sagsbehandling” er vigtig for virksomhederne i Faaborg-Midtfyn. Vi vil i vores dialog med rådhuset pege på veje i begge kategorier til at forbedre erhvervsvenligheden i Faaborg-Midtfyn.

- I forhold til arbejdskraft er det et generelt problem på Fyn, og en del af løsningen kan være, at samarbejdet på Fyn udbygges. Samtidigt er det også godt, at den overordnede erhvervsvenlighed vurderes mere positivt af virksomhederne, siger Poul Strandmark.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022
• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
• 7.915 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
• Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
• Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
• 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent i DI Fyn, Steen Høygaard, tlf. 2566 6309, e-mail sth@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Nordfyn er igen fynsk mester i erhvervsvenlighed6.9.2022 19:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I Dansk Industris årlige, landsdækkende undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed fastholder Nordfyns Kommune i år positionen som fynsk mester. Ovenikøbet er kommunen også dansk mester i information og dialog med virksomhederne. I det hele taget opnår Nordfyns Kommune imponerende placeringer i rigtigt mange af kategorierne i årets undersøgelse – herunder en ”sølvmedalje” for den kommunale sagsbehandling.