Få nu styr på ladestanderne

TEKNIQ Arbejdsgiverne efterlyser samlet national plan for opsætning af ladestandere, efter ny rapport har vist, at manglen på offentlige ladestandere afholder mange danskere fra at investere i en elbil.

Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Manglen på ladestandere er stadig en stor barriere, når danskerne overvejer, om det er på tide at skifte til en elbil.

”Vi kan se, at salget af elbiler stiger kraftigt. Det er særligt trukket af, at der kommer flere modeller på markedet. Men langt hovedparten af bilsalget udgøres fortsat af biler med en forbrændingsmotor, og hvis elbilerne for alvor skal vinde indpas, er det nødvendigt at rydde de væsentligste oplevede barrierer af vejen,” siger chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne, Troels Hartung.

Ifølge en meningsmåling fra Ingeniøren blandt 2.000 danskere svarer over halvdelen, at manglen på ladestandere er ‘en stor barriere’ eller ‘meget stor barriere’ for, at de vil købe elbiler.

”Vi ved også fra tidligere befolkningsundersøgelser, at muligheden for at lade bilen op betyder næsten lige så meget for bilejernes elektriske købelyst som prisen på elbilen,” understreger han.

TEKNIQ Arbejdsgiverne har flere gange efterlyst en overordnet planlægning af lade-infrastrukturen herhjemme:

”Det er tid til at få sammensat og ikke mindst udrullet en national plan for opstillingen af ladestandere til elbiler, så det bliver muligt for ladeoperatører og kommuner at finde de mest hensigtsmæssige placeringer af ladestanderne. Vi skal være på forkant med behovet, så vi undgår, at en utilstrækkelig ladestanderinfrastruktur bliver flaskehalsen i den grønne omstilling,” siger Troels Hartung.

Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 28 73 73 39

Troels Hartung, chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Offentlige dataudfordringer: Stadig gode arbejdsbetingelser for tyve med interesse for varebiler6.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Rigspolitiet har afvist en anmodning om at gøre tyveridata tilgængelige for virksomheder, der ønsker at forebygge indbrud i varebiler og på byggepladser. Det ærgrer TEKNIQ Arbejdsgiverne, som opfordrer til politisk handling for at bremse de ubudne gæster. For hvis Danmark skal forsætte med at være et førende digitalt land, skal alle myndigheder forstå vigtigheden af adgang til offentlige data.