EWII til forbrugere: Kræv kvalitet i jeres strøm

”Der er masser af gode intentioner og vi har hørt på mange skåltaler om den grønne omstilling. Men det, der betyder noget i sidste ende er: Kan forbrugeren gå ned i butikken og købe det grønne produkt nu?” Sådan lyder det retoriske spørgsmål fra energikoncernen EWII, der i dag omlægger hele porteføljen til bæredygtig strøm. Koncernen efterspørger gennemsigtighed i markedet.

Lige så vel som mælk kan være økologisk og bøffen bæredygtig, skal forbrugeren også kunne gennemskue, hvor bæredygtigt strømmen er produceret. Det mener energikoncernen EWII, der i dag omlægger hele porteføljen til bæredygtig strøm.

Selvom forbrugerne selv i højere og højere grad efterspørger, at den strøm, der sikrer, at ovnen kan tænde og vaskemaskinen vaske, skal være grøn, så er det ikke så ligetil med mulighederne for at købe den.

Sådan lyder det fra energikoncernen EWII, der selv både producerer og sælger strøm - og af samme årsag nu omlægger hele porteføljen til bæredygtig strøm.

”Der er masser af gode intentioner og vi har hørt på mange skåltaler om den grønne omstilling. Men det, der betyder noget i sidste ende er: Kan forbrugeren gå ned i butikken og købe det grønne produkt nu?” lyder det fra direktør for salg og kundeservice i energikoncernen EWII, Klaus Hieronymus Stenger.

Det kan man i mange tilfælde ikke i dag, lyder kritikken.

En af årsagerne til, at det går langsomt, er, at strøm historisk er et ensartet produkt, som i bund og grund bare har til formål at sikre forsyningen. Sammensætningen og produktionsmetoden ikke noget, der før har været et parameter for den almindelige forbruger. Men det har ændret sig:

”Der er forskel på strøm. Den strøm, der er produceret af vindmøller og solceller, og som er bæredygtig og miljøvenlig – det er kvalitetsstrøm. Det er den strøm, vi skal bygge vores samfund på i 2020,” siger Klaus Hieronymus Stenger.

”Derfor gør vi nu det, at vi fra dags dato kun leverer strøm, hvor bæredygtigheden kan dokumenteres med certifikater for grøn strøm,” siger salgsdirektøren. Han medgiver, at certifikaterne ikke i sig selv ikke ændrer noget ved den strøm, forbrugeren modtager – men det er det store billede, der tæller, lyder det:

“Certifikaterne medvirker til at fremme investeringer i klimavenlige produktionsmetoder. Det er vigtigt,” siger han.

Rimeligt med forbrugerkrav om grøn strøm

Forbrugernes bevidsthed om kvaliteten på strøm og muligheden for at vælge strøm produceret på ”gode råvarer” er en positiv udvikling, der hører med til den grønne omstilling, mener Klaus Hieronymus Stenger.

Han påpeger, at strømforbruget er en af de helt store poster i en almindelig husholdning;

”Det er helt rimeligt som forbruger at forlange, at når man for eksempel har kæresten på besøg til romantisk middag med lækre økologiske bøffer – så skal man også kunne sige, at de er stegt på bæredygtig vis. Det hele hænger jo sammen,” siger han.

Samtidig påpeger han, at netop elmarkedet kan være svært gennemskueligt for forbrugeren – og det er branchens ansvar at gøre det lettere.

”Vi er meget opmærksomme på at sikre gennemsigtighed omkring produkterne, så forbrugeren frit og oplyst kan vælge det, der passer til dem,” siger salgsdirektøren.

Han fortæller, at EWII Koncernen har klædt deres kundeservice på til at svare på spørgsmål, samt produceret materiale om grøn strøm til kunderne.

Der er også hjælp at hente hos Forbrugerombudsmanden, der i september i år indførte en mærkningsordning, sammenlignelig med Svanemærket. Mærkningsordningen består af to grønne blade, og for at et el-produkt må pryde sig med et eller to blade, skal selskabet kunne dokumentere, at den producerede strøm er fremstillet på bæredygtig vis.

Det er en god måde at skabe gennemsigtighed i el-markedet, lyder det fra EWII.

”Vi kan garantere, at alt, vi selv leverer, er bæredygtigt, og det er også den vej den generelle udvikling på markedet går. Men der er stadig et stykke vej endnu, før al strøm er bæredygtigt produceret,” siger han.

”Vores opfordring herfra til forbrugerne er, at man benytter sig af ordningen, og nøjagtigt som man kræver kvalitet ved sine råvarer og sit øvrige forbrug, så skal man også gøre det her. Forbrugerne skal kræve kvalitet i deres el-produkter, ” siger Klaus Hieronymus Stenger.

Direktør for salg og kundeservice i EWII Koncernen, Klaus Hieronymus Stenger, på 26 88 34 01

Presseinvitation: International (virtuel) konference sætter fokus på digitalisering i den grønne omstilling9.11.2020 10:37:03 CETPresseinvitation

Mens den grønne omstilling buldrer afsted, er der travlt hos forskerne og eksperterne – for hvordan gennemfører Danmark den grønne omstilling bedst - med den nyeste forskning og de smarteste løsninger? Det er omdrejningspunktet på konferencen ”Green Digitalization 2020”, der er arrangeret af partnerne bag tre af Danmarks store, grønne forskningsprojekter. Journalister er velkomne med på en lytter.

Kandidat-speciale kan hjælpe el-nettet28.10.2020 10:45:43 CETPressemeddelelse

I de kommende år stiger danskernes el-forbrug takket være flere elektroniske devices, el-biler og varmepumper. Og det giver problemer for el-nettet, der risikerer at blive overbelastet. Men det problem kan løses - nu har to kandidatstuderende udviklet en model, der kan forudsige, hvilken belastning der vil komme på el-nettet i forskellige scenarier - en nyskabelse så opsigtsvækkende, at den netop er blevet præsenteret på den prestigefyldte, amerikanske forskningskongres, Modelica US 2020.

Center Denmark flytter sammen med SDU og DTU16.9.2020 09:04:00 CESTPressemeddelelse

Center Danmark, der er et nationalt samlingspunkt for grøn forskning, har fået nye lokaler. Og nye samboer at dele dem med: For kort tid siden flyttede centrets ansatte sammen med klyngeorganisationen Energy Cluster Denmark, og nu kommer der flere beboere på adressen. Både Syddansk Universitet og Danmarks Tekniske Universitet slutter sig til det grønne forskningsfællesskab, der fysisk ligger i Port House i Fredericia. En af de nye tilflyttere er professor og centerleder for SDU Center for Energy Informatics og for Mærsk McKinney Møller Instituttet på SDU, Bo Nørregaard Jørgensen: ”Det er helt unikt, at vi har sådan en konstellation, hvor vi universiteter sidder sammen med de virksomheder, der skal bidrage til den grønne omstilling. Vi har ikke noget tilsvarende i dag,” lyder det fra Bo Nørregaard Jørgensen. ”Normalt vil det være sådan, at man får en invitation til et fagligt event, og så er det på den måde, man møder nye samarbejdspartnere og aftaler det videre forløb. Men her har man