EWII henter international samarbejdspartner ind – skal stå for stort digitaliseringsprogram

EWII Koncernen skifter afregningssystem for alle virksomheder i koncernen. Det betyder en langt mere digitalt strømlinet hverdag for både medarbejdere, samarbejdspartnere og - på sigt - kunder.

Et nyt afregningssystem giver som regel ikke anledning til særlig mange løftede øjenbryn.

Men når systemet er centralt i en koncern med adskillige firmaer, skal håndtere følsomme persondata og kunne sende forbrugsregninger for både el, vand, varme og bredbånd, kan det blive dyrt, hvis ikke det er det helt, helt rigtige system.

Derfor har EWII Koncernen undersøgt markedet og er nu lykkes med at finde en samarbejdspartner, der skal udskifte det nuværende til et standardiseret system:

”Vi har underskrevet kontrakt med den tyske virksomhed powercloud om nyt afregningssystem. Beslutningen om at indgå samarbejde med powercloud er baseret på vores langsigtede strategi om at indføre moderne end-to-end-løsninger i den danske energi-sektor,” lyder det fra Olaf Spliid, økonomi-direktør i EWII Koncernen.

Afregningssystemet er allerede internationalt afprøvet, og har den fordel, at det er i stand til at håndtere kompliceret – og forskellig-artet lovgivning, fordi det har været i brug i forskellige lande. Den danske lovgivning på forsyningsområdet er relativt kompliceret, men systemet kan tilpasses til at arbejde med alle de reguleringsmæssige krav for både el, vand, varme og fiber, der findes på området.

”Det er en tryghed for os og vores kunder, at vores samarbejdspartnere er i mange lande, og der således er en solid kundedatabase bag systemet,” siger Olaf Spliid.

Formålet med opgraderingen er at gennemdigitalisere hele koncernen indefra ved at standardisere forretningsgangene, så medarbejdere, samarbejdspartnere og i sidste ende kunder møder en moderne og strømlinet virksomhed.

”Vi er interesserede i at give kunder og brugere en god, samlet oplevelse, også selvom vi som koncern har mange forskellige indgange. Det bliver vi bedre til med det nye afregningssystem,” siger Olaf Spliid.

Blandt andet, understreger økonomi-direktøren, er det relativt enkelt at implementere systemet, selvom det er stort, fordi det har en moderne arkitektonisk opbygning, og fordi der allerede er udviklet procedurer, der støtter implementeringen. Dertil kommer, at afregningssystemet også kommer med et bagkatalog, på 80 ekstra apps, der kan føjes til, såfremt behovet opstår.

”Det er en tung digitalisering, vi har gang i her,” siger Olaf Spliid.

powercloud, der står for systemet, har base i Tyskland, og kunder i blandt andet Tyskland, Australien og Italien.

”Digitalisering er en stor strategisk dagsorden i EWII, og opgaven her er kompliceret. Så det er helt naturligt for os, at vi har kigget ud over Danmarks grænser for at finde de absolut bedste partnere. Det er i dette tilfælde lykkedes på endog særdeles fornem vis,” siger Olaf Spliid.

Næste skridt er at sætte systemet op. EWII og powercloud forventer, at afregningssystemet er indkørt i starten af 2022.

For yderligere information kontakt venligst:
Olaf Spliid, økonomidirektør i EWII Koncernen, på 40 21 98 08

Bornholms Energi og Forsyning sælger El-net Øst til jysk-fynske EWII26.5.2021 14:30:03 CEST | Pressemeddelelse

Bornholms Energi og Forsyning (BEOF) fik i oktober sidste år ejerkredsens godkendelse og mandat til at sælge elnettet på Bornholm. Salgsprocessen er nu afsluttet, og en enig BEOF-bestyrelse har godkendt en aftale med EWII om at overtage ejerskabet af det bornholmske elnet. Salgsbeløbet er opgjort til 657 mio. kr., og 18 medarbejdere fra El-Net Øst vil efter den endelige overdragelse arbejde for EWII Koncernen.