EWII: Gør som Norge – indfør krav til elhandlere

I dag offentliggør de norske myndigheder en certificeringsordning, der skal fungere som en blåstempling af el-handlere i markedet - sådan en burde også kunne komme på tale i Danmark, mener EWII Koncernens administrerende direktør, Lars Bonderup Bjørn.

Det er en god idé med en målrettet ordning for elhandlere, så der kan blive ryddet op i markedet, mener Lars Bonderup Bjørn.

Flere el-handlere er i 2020 blevet politianmeldt for at vildlede forbrugerne. EWII Koncernen politianmeldte i efteråret to selskaber, og Forbrugerombudsmanden har politianmeldt flere selskaber, ad flere omgange i løbet af året.

Alligevel fortsætter nogle af de mere uregerlige elementer i branchen med pistolsalg og beskidte tricks, når de kontakter forbrugeren.

”Det er ikke sådan, det skal være i vores branche. Det er nogle få selskaber, men den adfærd går ud over branchens ry og troværdighed, og det skal vi have ryddet op i,” siger Lars Bonderup Bjørn, administrerende direktør for EWII Koncernen.

Men hvad stiller branchen op, når hverken politianmeldelse, medieopmærksomhed eller løftede pegefingre fra branchens myndigheder hjælper?

Mulig hjælp fra Norge

Lars Bonderup Bjørn mener, den danske elbranche med fordel kan kigge mod Norge for at finde løsningen. I dag offentliggør de norske myndigheder en certificeringsordning, der skal fungere som en blåstempling af el-handlere i markedet - og sådan en burde også kunne komme på tale i Danmark, mener direktøren.

”Ordningen sikrer, at der bliver stillet krav til el-handlerne, og den fokuserer på, at forbrugerens rettigheder bliver respekteret. Det er noget af det, vi kæmper med herhjemme, og som gør markedet mere uigennemsigtigt, end det bør være,” siger direktøren.

Særligt hæfter han sig ved, at ordningen stiller krav om faktuel og fyldestgørende information til kunderne:

”Et af de beskidte tricks, vi ofte ser herhjemme, er, at sælgerne ikke oplyser produktets fulde pris, eller fortæller, at forbrugeren kan spare afgifter, der er pålagt alle. Det er en god idé med en særskilt ordning, målrettet den problematik,” siger han.

De eksisterende regler er for generelle

Det er allerede imod dansk lov at vildlede forbrugeren.

”Som udgangspunkt har vi allerede lovgivning, og i den ideelle verden burde alle el-handlere blot følge den. Men det er ikke det, vi ser, der sker i praksis,” forklarer direktøren, der derfor er fortaler for en skærpet, målrettet ordning på området til at understøtte lovgivningen.

Lars Bonderup Bjørn fortæller, at siden Forbrugerombudsmanden indgav politianmeldelse mod elselskabet Norström 11. december, har EWII fået seks kundehenvendelser angående selskabet, og 10 i alt.

”Vi fik selv en opringning fra en pistolsælger samme dag, som Forbrugerombudsmanden indgav politianmeldelse. Så problemet er ikke løst endnu,” siger direktøren.

Administererende direktør i EWII Koncernen, Lars Bonderup Bjørn, 23 23 71 18

Bornholms Energi og Forsyning sælger El-net Øst til jysk-fynske EWII26.5.2021 14:30:03 CEST | Pressemeddelelse

Bornholms Energi og Forsyning (BEOF) fik i oktober sidste år ejerkredsens godkendelse og mandat til at sælge elnettet på Bornholm. Salgsprocessen er nu afsluttet, og en enig BEOF-bestyrelse har godkendt en aftale med EWII om at overtage ejerskabet af det bornholmske elnet. Salgsbeløbet er opgjort til 657 mio. kr., og 18 medarbejdere fra El-Net Øst vil efter den endelige overdragelse arbejde for EWII Koncernen.