Eurovision är en folkfest i Sverige

Storslagna scenshower och dramatiska kärleksballader… Den 18 maj 2019 kommer den 64:e Eurovision Song Contest att gå av stapeln och då för första gången i Tel Aviv i Israel. YouGov har undersökt européernas inställning till den internationella musiktävlingen.

Image: Getty

Svenskarna är förtjusta i Eurovision Song Contest! Svenska folket är känt för att troget titta på den europeiska musiktävlingen och inget tyder på att det här årets upplaga av Eurovision blir ett undantag.

Kommer du att titta på Eurovision Song Contest?

Hälften av befolkningen (49 %) räknar med att följa tävlingen och svenska folket förväntas tillsammans med våra finska och norska grannar ha den största andelen tittare jämfört med de övriga sex länderna i undersökningen.

Var tredje kommer att se Eurovision i Danmark (34 %) och Tyskland (36 %), medan Eurovision är minst populärt i Frankrike (26 %) och Storbritannien (23 %), där endast var fjärde tittar.

Många nordbor anser också att den internationella musiktävlingen är en stor händelse i deras land.

Hur stor händelse är Eurovision Song Contest i Sverige?

Eurovision är störst i Sverige där mer än varannan (56 %) anser att Eurovision är en stor eller relativt stor händelse. I Norge delar nästan varannan norrman (48 %) den uppfattningen. I Danmark och Finland anser fler än 2 av 5 (43 % i Danmark och 44 % i Finland) att Eurovision är en stor eller relativt stor händelse i deras land. Det ska jämföras med endast 22 % i Frankrike och 23 % i Storbritannien.

Varför tittar vi på Eurovision?

I Sverige svarar 1 av 5 (19 %) att orsaken till att de tittar på Eurovision är för att de tycker om musiken. 1 av 5 (22 %) tycker om att länderna tävlar mot varandra och 23 % svarar att de tycker om att se andra länders deltagare uppträda i tävlingen.

Den vanligaste orsaken till att titta på Eurovision i de svenska vardagsrummen är dock att vänner/familj också tittar (25 %). Den sociala aspekten och traditionerna spelar alltså en viktig roll när svenskarna tittar på Eurovision.

Se alla resultat här

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Undersökningen är baserad på intervjuer med 1693 i Storbritannien, 2051 i Tyskland, 1004 i Frankrike, 1004 i Danmark, 1006 i Sverige, 1007 i Finland och 1004 i Norge representativt utvalda personer i åldern 18 år+ under perioden 8.-23. april 2019.

Image: Getty
Download

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 6 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.