Europæisk kunstprojekt afsøger nye måder at skabe kunst sammen på
Kunst fødes, når kunstnere på forskellige måder konfronteres med hinanden og med andre – og i mødet mellem kulturelle baggrunde og sociale livssammenhænge.
Det er den grundlæggende præmis for projektet Art Rethinks Transformation for Training (forkortet ART4T), hvor 18 lovende kunstnere inden for blandt andet musik, teater, design og installationskunst det seneste år har afsøgt nye måder at kreere kunstnerisk samskabelse på.
Gruppen, der alle kommer fra det europæiske kontinent – heriblandt Danmark – er forløbet igennem blevet mentoreret af en række internationalt anerkendte kunstnere, og det foreløbige arbejde blev i september måned udstillet ved Biennale Arcipelago Mediterraneo i Palermo.
Fra den 16. til den 26. januar samles kunstnerne så til en afsluttende workshop i København og Aarhus, hvor mentorerne atter vil følge arbejdet tæt, inden der afholdes en offentlig præsentation af workshoppen og forløbet på Aarhus Universitet.
Her er alle interesserede journalister og medier velkomne til at høre mere om projektet, ligesom det også kan aftales at komme på besøg under en workshop i dagene før for at opleve og møde kunstnerne.
Præsentationen foregår onsdag den 25. januar fra kl. 16.00 til kl. 18.00 i Kasernen, Langelandsgade 139, Bygning 1584, Dør A, Rum 112.
ART4T (Art Rethinks Transformation for Training) er udtænkt af Associazione Culturale MeNO i Palermo i samarbejde med Aarhus Universitet og støttet af EU-programmet Erasmus+.
Yderligere information:
Peter M. Boenish, professor
Institut for Kommunikation og Kultur, Dramaturgi
Faculty of Arts, Aarhus Universitet
Telefon: 8716 3058
E-mail: peter.boenisch@cc.au.dk
Information om Aarhus Universitet: Arts
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse
Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.
Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse
Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.
Uddannelse og små børnegrupper skaber kvalitet i dagplejen12.3.2024 13:13:38 CET | Pressemeddelelse
Små børnegrupper, uddannelse af dagplejerne, et godt tilsyn og adgang til efteruddannelse og supervision på stedet er væsentligt for at skabe kvalitet på dagplejeområdet. Det viser et nyt forskningsprojekt på tværs af tre lande i Europa.
Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse
I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.
Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse
Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum