
Europæerne om mode og etik

YouGov har undersøgt europæernes holdning til mode og etik. Undersøgelsen viser en stigende interesse for etisk og bæredygtigt produceret mode. Prisen forbliver dog det vigtigste kriterie, når europæerne skal købe tøj.
Fast fashion vs. second hand
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
I undersøgelsen svarer halvdelen af europæerne (52%), at de køber deres tøj fra såkaldte ”fast fashion”-kæder som H&M, Zara og Mango. Finland ligger i den lave ende med 38%, mens Spanien topper med 68%. I Danmark foretrækker 48% at købe deres tøj i fast fashion-butikker.
15% af europæerne foretrækker at købe deres tøj i genbrugsbutikker, og 12% svarer, at de foretrækker at købe tøj fra såkaldte etiske varemærker. Finnerne er især glade for at købe deres tøj i genbrugsbutikker (24%). Til sammenligning gælder dette 16% af danskerne.
Prisbevidste europæere
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
For europæerne er prisen klart den vigtigste faktor, når der skal købes tøj. Dette er nemlig et kriterium for tre fjerdedele af europæerne (76%). Næst vigtigst er, hvordan tøjet sidder (66%), mens det miljømæssige aftryk er et kriterium for væsentligt færre (10%).
For 27% af europæerne spiller produktets levetid ind på deres køb af tøj. Dette er særligt vigtigt for finnerne (45%), mens levetiden er et kriterium for 20-23% af befolkningen i de resterende nordiske lande.
Etiske overvejelser
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Europæerne er overvejende enige om, at det er vigtigt at håndhæve de etiske aspekter af tøjproduktion. 4 ud af 5 af (83%) synes, at tøjproducenter burde være forpligtet ved lov til at tage etiske aspekter såsom arbejdsforhold og dyrevelfærd i betragtning i forbindelse med produktionen.
23% af europæerne svarer, at de af etiske grunde har reduceret deres køb af tøj. Danskerne har i lavest grad skåret ned på deres indkøb af tøj (18%).
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Danskerne har rekord i at donere tøj, de ikke længere går i, til velgørenhed (77% mod 68% på europæisk plan). 21% af danskerne kan også finde på at sælge deres aflagte tøj på internettet, og 28% giver det til folk omkring sig, hvilket er noget under gennemsnittet for Sydeuropa (46% i Spanien og 43% i Italien).
Hvad afholder os?
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Der er flere grunde, der afholder europæerne fra at købe mere etisk og miljøvenligt tøj. De fleste synes, det er for dyrt (35%), og en tredjedel synes, det kan være svært at gennemskue, hvilke miljøvenlige aspekter, der er opfyldt (31%). Især finnerne synes, tøjet er for dyrt (39%), mens svenskerne synes, det er svært at se, hvilke mærker, der er miljøvenlige (36%).
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder







Vedhæftede filer
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 8 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 35 kontorer i 22 lande og panelmedlemmer i 43 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.