YouGov Denmark

Europæerne om mode og etik

Del

Hver fjerde europæer har reduceret deres tøjkøb af etiske grunde, og flertallet mener, at tøjproducenter burde være forpligtet til at håndhæve etiske aspekter ved deres produktion, viser ny YouGov-undersøgelse.

YouGov har undersøgt europæernes holdning til mode og etik. Undersøgelsen viser en stigende interesse for etisk og bæredygtigt produceret mode. Prisen forbliver dog det vigtigste kriterie, når europæerne skal købe tøj.

Fast fashion vs. second hand

Fast fashion vs. second hand

I undersøgelsen svarer halvdelen af europæerne (52%), at de køber deres tøj fra såkaldte ”fast fashion”-kæder som H&M, Zara og Mango. Finland ligger i den lave ende med 38%, mens Spanien topper med 68%. I Danmark foretrækker 48% at købe deres tøj i fast fashion-butikker.

15% af europæerne foretrækker at købe deres tøj i genbrugsbutikker, og 12% svarer, at de foretrækker at købe tøj fra såkaldte etiske varemærker. Finnerne er især glade for at købe deres tøj i genbrugsbutikker (24%). Til sammenligning gælder dette 16% af danskerne.

Prisbevidste europæere

Kriterier

For europæerne er prisen klart den vigtigste faktor, når der skal købes tøj. Dette er nemlig et kriterium for tre fjerdedele af europæerne (76%). Næst vigtigst er, hvordan tøjet sidder (66%), mens det miljømæssige aftryk er et kriterium for væsentligt færre (10%).

For 27% af europæerne spiller produktets levetid ind på deres køb af tøj. Dette er særligt vigtigt for finnerne (45%), mens levetiden er et kriterium for 20-23% af befolkningen i de resterende nordiske lande.

Etiske overvejelser

Etiske overvejelser

Europæerne er overvejende enige om, at det er vigtigt at håndhæve de etiske aspekter af tøjproduktion. 4 ud af 5 af (83%) synes, at tøjproducenter burde være forpligtet ved lov til at tage etiske aspekter såsom arbejdsforhold og dyrevelfærd i betragtning i forbindelse med produktionen.

23% af europæerne svarer, at de af etiske grunde har reduceret deres køb af tøj. Danskerne har i lavest grad skåret ned på deres indkøb af tøj (18%).

Genbrug

Danskerne har rekord i at donere tøj, de ikke længere går i, til velgørenhed (77% mod 68% på europæisk plan). 21% af danskerne kan også finde på at sælge deres aflagte tøj på internettet, og 28% giver det til folk omkring sig, hvilket er noget under gennemsnittet for Sydeuropa (46% i Spanien og 43% i Italien).

Hvad afholder os?

Hvad afholder os?

Der er flere grunde, der afholder europæerne fra at købe mere etisk og miljøvenligt tøj. De fleste synes, det er for dyrt (35%), og en tredjedel synes, det kan være svært at gennemskue, hvilke miljøvenlige aspekter, der er opfyldt (31%). Især finnerne synes, tøjet er for dyrt (39%), mens svenskerne synes, det er svært at se, hvilke mærker, der er miljøvenlige (36%).

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.

Infographic ethical fashion

Klik her for at downloade den fulde infographic som PDF

Se hele undersøgelsen her

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Download
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.
Download
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.
Download
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.
Download
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.
Download
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.
Download
Download

Vedhæftede filer

Links

Information om YouGov Denmark

YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K

What the world thinks

YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 8 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.

Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.

Med 35 kontorer i 22 lande og panelmedlemmer i 43 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.

Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum