Europa-Parlamentet har vedtaget en historisk cykelresolution

Europa-Parlamentet har ifølge Cyklistforbundet vedtaget en historisk resolution, der opfordrer Europa-Kommissionen til at udvikle en europæisk cykelstrategi, der kan fordoble antallet af kørte cykelkilometer i Europa inden 2030. Cyklistforbundets ser resolutionen som et vigtigt løft for cykling og glæder sig over, at virksomheder også er tiltænkt en rolle og et ansvar.

Direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, siger om Europa-Parlamentets nye resolution:

- Det er et meget stærkt signal og et vigtigt skridt på vejen mod at frigøre hverdagscyklingens fulde potentiale, når parlamentet vil have cykling anerkendt som en fuldgyldig transportform og opfordrer Kommissionen til at udvikle en europæisk cykelstrategi, der skal fordoble antallet af kørte cykelkilometer i Europa inden 2030.

- Parlamentet peger på flere vigtige og meget konkrete områder, hvor der bør sættes ind, som vi i Cyklistforbundet er helt enige i – lige fra behovet for trygge og sikre cykelparkeringspladser og opladningskapacitet til elcykler i forbindelse med boligplanlægning til at sikre muligheden for cykling, når det transeuropæiske transportnet bygges eller opgraderes - fx med cykelstier parallelt med veje og jernbanespor, siger Kenneth Øhrberg Krag, der opfordrer danske politikere til at bakke op om parlamentets opfordring.

Virksomhedernes rolle og ansvar

- Samtidig er det tydeligt, at parlamentet ser virksomheder som havende en vigtig rolle at spille. Igen er vi helt enige - og vi kan heldigvis konstatere, at det er virksomhederne også: I vores rådgivningscenter for virksomheder, Cykelvæksthuset, oplever vi et stort behov fra virksomhedernes side for at få hjælp og støtte til at omstille transport af medarbejdere, varer og ydelser fra bil til cykel, siger Kenneth Øhrberg Krag.

Både offentlige og private virksomheder er ifølge Cyklistforbundets direktør optaget af de hurtigere fremmetider i byerne, fordi (ellad)cykler ikke sidder fast i trafikken og nemmere kan finde parkering, af sundere medarbejdere på grund af den løbende cykelmotion og den mere klimavenlige transport, som en overflytning af medarbejdere, varer og ydelser fra bil til cykel (herunder elladcykel) kan levere.

Men for den enkelte virksomhed er det ofte en stor og udfordrende omstilling, hvor virksomheden står uden viden og erfaringer. Cykelforbundets rådgivningscenter Cykelvæksthuset tilbyder derfor gratis rådgivning til de flere og flere arbejdspladser, der ønsker at vælge sund og grøn transport til – både i forhold til opgaveløsning og medarbejdernes pendling.

Se den fulde tekst på europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2023-0058_DA.pdf

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.