DI Transport

EU-Kommissionen ændrer kontroversiel vejledning efter pres

EU-Kommissionen ændrer nu sin fortolkning af et nyt krav i EU's vejpakke om lastbilens retur til hjemlandet. Det sker efter pres fra DI Transport.

Efter pres fra DI Transport ændrer EU-Kommissionen nu sin fortolkning af et nyt krav i EU's vejpakke om lastbilens retur til hjemlandet. I Kommissionens første udkast var sættevogne og trailere også omfattet af kravet.

- Det ville have haft uoverskuelige konsekvenser for vejgodstransporten i EU, hvis sættevognene skulle flyttes tomme rundt i Europa for at nå retur til hjemlandet. Derfor er det meget postitivt, at EU-Kommissionen har ændret deres vejledning, siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.

Undervejs har DI Transport haft opbakning fra den store europæiske industriorganisation BusinessEurope og den internationale organsation for vejgodstransport IRU, hvor DI Transport er medlem begge steder.

- Det har været vigtigt at få europæisk opbakning, da dette rammer hele det indre markedet for vejgodstransport. Det har været helt afgørende at industri og transportbranchen stod sammen, siger Rune Noack.

DI Transport håber at fokus i den europæiske transportpolitik kan blive ændret, så der kommer fokus på at skabe et bedre indre marked for vejgodstransport og opfordrer til at ændre kravet om lastbilens retur til hjemlandet

- Der er behov for at øge kapaciteten og energieffektiviteten i vejgodstransporten i EU. De mange begrænsninger, som f.eks. at lastbilen skal returnere hjem hver 8. uge bør blødes op. Det må være næste skridt" siger Rune Noack.

Kontakter

For yderligere oplysninger kontakt transportpolitisk chef Rune Noack på tlf. 4117 0083.

Information om DI Transport

DI Transport

Følg pressemeddelelser fra DI Transport

Flere pressemeddelelser fra DI Transport

Dansk Luftfart vil bidrage til danskernes viden om luftfartens grønne omstilling7.11.2022 10:04:14 CET | Pressemeddelelse

Dansk Luftfart vil bidrage til danskernes viden om luftfartens grønne omstilling Kun 48 pct. af danskerne tror, at flyrejser kan blive grønnere i fremtiden. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har udarbejdet for Dansk Luftfart. Mens virksomheder, eksperter og forskere arbejder aktivt på CO2-neutralt flybrændstof, og danskerne gerne VIL den grønne omstilling, så tror omkring halvdelen stadig ikke, at man kan flyve med bæredygtigt brændstof. Og det er et problem, at vi mangler dén grad af oplysning, mener flere eksperter. For den er nødvendig for at udnytte Danmarks potentiale til at blive globalt ledende inden for luftfartens grønne omstilling.