EU bør indføre skrappe sanktioner efter kapring af passagerfly

EU bør omgående indføre forbud mod, at fly fra Belarus (Hviderusland) lander i lufthavne i EU. Samtidig bør europæiske fly afholde sig fra at overflyve Belarus' luftrum, indtil at myndighederne i Belarus garanterer, at de ikke foretager flere kapringer, lyder det fra Europabevægelsen.

Søndag tvang myndighederne i Belarus (i folkemunde ofte kaldet Hviderusland) et passagerfly med rute fra Athen til Vilnius til at nødlande i Minsk, hovedstaden i Belarus. I Belarus tilbageholdt og anholdte myndighederne efterfølgende aktivisten og journalisten Roman Protasevich. Flere andre personer, som var med flyet fra Athen, er heller ikke ankommet i Vilnius.

"Det her er helt horribelt. Der sker på europæisk grund"

Mandag og tirsdag mødes de europæiske statsledere til et ekstraordinært møde i Bruxelles. Her skal eventuelle konsekvenser diskuteres.

- Det her er helt horribelt. Det sker på europæisk grund. Det er meget afgørende, at EU handler hurtigt og resolut. Det er præcis i de her situationer, at vi kan markere os stærkt på afgørende områder, når vi står sammen, siger Stine Bosse, formand for Europabevægelsen.

Der er nu behov for skrappe sanktioner, lyder det fra næstformand i Europabevægelsen, Jens-Kristian Lütken.

- Det er fuldstændig uhørt, at en stat på den måde kaprer et fly og anholder en politisk modstander. Den slags burde ikke kunne foregå i Europa. At den anholdte blogger Roman Protasevitj tilmed risikerer dødsstraf gør kun sagen endnu mere alvorlig. Det må kalde på meget skrappe sanktioner fra europæisk side. Samtidig truer de her bøllemetoder fra Belarus den frie bevægelighed mellem EU-landene. Det er i hvert fald ikke sikkert at overflyve luftrum, der tilhører Belarus, når landets diktator kan beordre kampfly på vingerne, hvis der er mistanke om, at der er politiske modstandere ombord, udtaler Jens-Kristian Lütken, næstformand for Europabevægelsen.

Europabevægelsens næstformand tidligere fængslet i Belarus

Jens-Kristian Lütken har tidligere været valgobservatør i Belarus og var i forbindelse med sit besøg i landet sidste efterår i nærkontakt med efterretningstjenesten KGB. Han har tidligere undervist oppositionen og blev i 2009 anholdt, fængslet og smidt ud af landet.

For yderligere kommentarer:

Stine Bosse, formand for Europabevaegelsen

Tlf. 2251 6757 (nummeret tilhører til pressemedarbejder Emil Sloth Andersen)

Jens-Kristian Lütken, næstformand for Europabevægelsen

About Europabevægelsen

Subscribe to releases from Europabevægelsen

Subscribe to all the latest releases from Europabevægelsen by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Europabevægelsen