EU-afstemning om gummigranulat til kunstgræsbaner er udskudt

Plastic Change er skuffede over endnu en forsinkelse af EU's begrænsning af bevidst tilsat mikroplast, der skulle have været stemt om onsdag den 1. marts.

Et forslag fra EU-Kommissionen om at begrænse tilsat mikroplastik i en række forbrugerprodukter skulle i går have været til afstemning i EU, men afstemningen blev udskudt.

Mikroplastik er på ingredienslisten i produkter som kosmetik, hudpleje og rengøringsmidler samt i form af gummigranulat fra bildæk som fyld i kunstgræsbaner til sport. Med en forurening på cirka 36.000 tons mikropartikler om året, der resulterer i en række negative konsekvenser for miljøet og med voksende bevis for potentielle sundhedseffekter hos mennesker, er holdningen fra Plastic Change klar: Jo hurtigere der vedtages en begrænsning mod brug af tilsat mikroplastik desto bedre.

“Mikroplast skader vores miljø, og derfor har et forbud været undervejs i årevis. Jeg håber, at den seneste forsinkelse blot er udtryk for, at medlemsstaterne er ved at foretage de sidste justeringer for at sikre, at reglerne er tilstrækkelige til at beskytte vores miljø. Jeg ser frem til, og tror stadig på, at forslaget, herunder et  forbud mod gummigranulat som infill på kunstgræsbaner vedtages snarest," udtaler Anne Aittomaki, strategisk direktør i Plastic Change.

Plastic Change opfordrer miljøminister Magnus Heunicke til at støtte EU-Kommissionens forslag om en generel begrænsning af tilsat mikroplast og nanoplast til ikke-essentiel brug samt et fuldt forbud mod gummigranulat som infill på kunstgræsbaner.

Desuden opfordrer Plastic Change til, at man i det videre arbejde med EU’s forslag fokuserer på at gøre forslaget mere ambitiøst ved at sænke de meget lange overgangsperioder for visse sektorer, blandt andet en 12 års overgangsperiode for løbe- og negleprodukter og make-up.

”For hvert år udledningen af tilsat mikroplast fortsætter, skader det miljøet og naturen, påvirker vores fødevareforsyning og potentielt vores sundhed. Derfor bør enhver overgangsperiode være grundigt retfærdiggjort, for eksempel fordi produkterne er vigtige i sundhedsøjemed eller for den grønne omstilling. Dette kan ikke siges at være tilfældet for make-up og læbe- og negleprodukter, og derfor anbefaler vi en overgangsperiode på maksimalt seks år til de pågældende sektorer,” siger Anne Aittomaki.

Hun opfordrer desuden til, at den danske regering arbejde for at bionedbrydelige polymerer, vandopløselige og flydende polymerer bliver omfattet af forslaget.

Fakta:

• Ifølge EU’s beregninger udledes der årligt 36.000 ton mikroplastik alene fra produkter, hvor mikroplastikken er bevidst tilsat. Det svarer ifølge beregningerne til 10 milliarder plastikflasker, der udledes til miljø og natur hvert år.
  • Gummigranulat fra kunstgræsbaner er ifølge EU’s kemikalieagentur (ECHA) den største enkeltstående kilde til udledning af bevidst tilsat mikroplastik med en udledning på ca. 16.000 ton om året. EU’s forslag er ikke et forbud mod kunstgræsbaner som sådan, men et forbud mod at bruge netop gummigranulat fra bildæk som fyldmateriale i banerne. EU’s forslag indebærer desuden en seks års overgangsperiode, som giver rig mulighed for at man rundt i de danske kommuner og fodboldklubber kan afsøge de alternativer til gummigranulat som allerede findes, og som nogle kommuner allerede bruger
  • Forskere har for nyligt slået fast, at vi har overskredet planetens grænse for kemikalieforurening. Da plastik består af olie/gas og kemikalier bidrager enhver udledning af plastikpartikler yderligere til denne kemikalieforurening.
  • Sammen med Rådet for Grøn Omstilling, Forbrugerrådet Tænk og Danmarks Naturfredningsforening har Plastic Change sendt et Åbent brev til Miljøministeren med en opfordring om at støtte op om et forbud. Brevet kan læses i en forkortet version i Altinget og i fuld version her.

Læderstræde 20
1201 Købehavn k