Et vanvittigt valg og en familie af øboer blev født

Beslutningen om at forene to familier fra hver sin del af landet i en villa på Samsø blev taget en frostkold januar uden megen betænkningstid. Natur, landsbyidyl og havet tæt på - og tilmed til at betale. Muligheden for et liv i et lavere gear syntes uimodståelig.
Karantænen er hævet - børnene er testet negative for 3. gang. Sådan skrev Tina Kjær på Facebook til billedet fra oktober 2020. Familien var hårdt ramt af corona, og mærker stadig til eftervirkningerne af den frygtede virus.

- Introducing ØBO. Ø-merch til dit indre behov for eksotisk provins. Der er ØBO i os alle.

Sådan præsenterer brandet ØBO med sæde på Samsø sig på virksomhedens facebookside. Det er Tina Kjær og kæresten Benjamin Hansen, der står bag. Selvom identiteten som øbo manifesterer sig i både huer, trøjer og bukser med logo, så er det kun 4,5 år siden, hun selv flyttede til Samsø og blev øboer:

- Det begyndte som en god kærlighedshistorie skal: Med håbløs romantik, fortæller Tina Kjær.

Aarhusianeren faldt nemlig for en mand i København gennem den populære dating app Tinder. De sendte forsigtige beskeder frem og tilbage i starten, og mødtes første gang i Tinas kolonihave i Aarhus en varm julidag. Fra da var det pludseligt svært at holde igen med beskederne, der fløj over Kattegat mellem aarhusianske Tina, alenemor til to, og Benjamin Hansen, alenefar til én.

- Samtalerne blev ved, mens vi besøgte hinanden hver anden weekend. Vi talte om alt muligt og snakken om værdier, hvad vi bruger tid og penge på, hvad vi ønskede for vores børn, fyldte mere og mere, fortæller hun og fortsætter:

- På et tidspunkt begyndte samtalerne også at handle om, hvad der ville være muligt, hvis vi skulle forene vores to familier. Skulle vi skulle finde et hus til os alle sammen i Aarhus eller i København, så skulle der virkelig løbes stærkt i hamsterhjulet. En arbejdsuge på 45-50 timer for os begge ville det hurtigt kræve for at betale for sådan et hus, og var det virkelig arbejde, vi ville bruge den dyrebare familietid på?

Tanken om at slå pjalterne sammen havde fæstnet sig i dem begge. Imens de gennemsøgte boligsiderne fra Klitmøller, Møn og Samsø i jagten på jordnære huspriser, morede de sig sammen over de astronomiske ditto i de store byer.

Vi skulle jo bare kigge lidt

En weekend i januar kom Benjamin på besøg i Aarhus, på 2. sal i Langelandsgade, hvor hun mødte ham med en overraskelse gemt i ærmet.

- Vi skulle jo bare kigge. Se, hvad der er mulighed for, hvis man søger udenfor Aarhus og København. Det var overhovedet ikke planlagt, jeg havde bare lyst til at tage røven på Benjamin og så endte det helt, helt anderledes, husker Tina Kjær.

Hun havde sat Benjamin stævne på Samsø, ca. en times sejlads fra Hou ved Odder. De havde lånt en bil og skulle på tur en iskold januardag til et sted som med Tina Kjærs ord var ”et sindssygt, underligt og fuldkommen magisk sted.” Himlen var blændende blå, kysten var dækket af iskrystaller og ’til salg’-skilte i hobetal prydede forhaverne på Nordøen. Der var et hus til salg, som de skulle kigge på.

Der var mennesketomt, og alligevel ramte Amors pil plet på skydeskiven.

- Der var komplet stilhed på færgen hjem. Fuldstændig. Hvad havde vi gang i? Vi havde aldrig prøvet at bo sammen før, havde kun kendt hinanden i et halvt år, og skulle vi så flytte vores liv og børn fra henholdsvis København og Aarhus for at flytte til Samsø - som desuden er en ø? Vi har jo børn på hver side og ekskærester at tage hensyn til. Det ville være totalt dumt, jeg skulle sige mit job op og Benjamin lukke sit Københavnerfirma for at stifte fælles ø-virksomhed? Det ville jo være vanvittigt, gengiver Tina Kjær og fortsætter:

- Men der sad Benjamin allerede med sagsfremstillingen i hænderne. En sagsfremstilling i et sted præget af affolkning og skolelukninger og et sted, der krævede at man smøgede ærmerne gevaldigt op. Men det kunne blive os, og det kunne blive lige her; dette magiske, sindssygt underlige og fantastiske sted.

Så den dag besluttede de sig for at være netop det. Vanvittige.

- Beslutningen om at flytte til Samsø skrev sig ind i en række af skøre projekter, som vi kastede os over. For med beslutningen kom også en frihed til at være kreative. Huset, vi overtog, skulle istandsættes, men havde lokaler, der var ideelle til udlejning. Dem satte vi i stand med midler fra LAG (Lokale Aktions Grupper, red.) og konceptet er at udleje stedet som pop up venue. Tror du, samsingerne havde hørt om pop up venue før? spørger hun retorisk og griner.

Placeringen lige over for byens købmand var ideel til at byde turister velkomne, og pop up shop’en var en stor succes, der gav øens gæster mulighed for at ”smage” på Samsø. Nu har ordningen kørt af sig selv i fire år, hvor indtjeningen går til istandsættelse og markedsføring. Således har lokalerne huset alt fra mikrobryggeri til ginbar og vegansk pizzeria. Denne sæson huser stedet endnu en ø-iværksætter, nemlig gourmet-pizzeriaet Ildegal.

Et endeligt farvel til et liv inden for stregerne

Bureauet Meinung, som parret stiftede sammen i forbindelse med flytningen, har i dag kunder, som arbejder direkte med bæredygtig omstilling og producenter, der arbejder på at omstille sig. Men det krævede en omvæltning også for parret selv. Tina Kjær og Benjamin Hansen, der begge glæder sig til den kommende hurtigfærge, har skullet planlægge deres arbejdsliv på en anden måde end hidtil.

- Når vi har med partnere at gøre og møder ude af huset, så fremlægger vi den dato, som passer for os. Alle møder puttes i én pool. Og de resterende dage kan vi nyde vores hjemmekontor med lyden af havet i haven og et familieliv med langt større fleksibilitet, siger Tina Kjær om familien, der siden flytningen er vokset fra fem til seks medlemmer.

Men det er som sagt ikke det eneste halvskøre projekt, som de nye øboere har sat sig for at gennemføre. Udover den fælles design- og kommunikationsbureau Meinung, etablerede de i 2018 brandet ØBO, der blev præsenteret i indledningen. Selvom de blev taget varmt imod af de lokale øboere, var der langt til accepten som rendyrkede samsinger.

- Måske var vi ikke samsinger med det samme, men vi var noget andet. For noget havde ændret sig inde i os; vi var blevet ØBOere. Det blev til en plakat. Og en til. Og så blev det til beanies, som blev revet væk. Nu har vi en ØBO-webshop med et spektrum af forskellige fede ideer og såkaldt merchandise. For vi tapper selv af ø-følelsen, og nu kan vi sprede den, siger Tina Kjær.

I sommeren 2020 skruede de op for salget sideløbende med deres bureauvirksomhed indenfor kommunikation, design og rådgivning. De investerede i maskineri, begyndte at trykke selv og designede en tøjlinje, som sidenhen har inddraget bæredygtige aspekter i produktionen.

- Alt er learning by doing, fortæller Tina Kjær og fortsætter:

- Vi skulle researche bæredygtige tekstiler og materialer og etablere samarbejder samtidigt med at vi er så ”små,” og projektet kun kører på sidelinjen. Vi forsøgte at implementere ansvarlighed til verdensbilledet af succes, frem for at skulle konkurrere om at være først og størst, siger Tina Kjær og trækker luft et øjeblik.

For projektet lykkedes faktisk over alle forventninger.

Om artikelserien ”Fra stenbro til øbo”

Drømmen om nærhed, fritid og stærke fællesskaber lever i mange af os. Flere øer har de seneste år fået vendt fraflytning til en spirende positiv tilflytning, fordi de kan tilbyde netop det. Men at tage springet og flytte til en ø, kan være sammenkædet med bekymringer om bolig, arbejde og skoleforhold. Hjælpen er dog nær, for facebookgrupper for øboere og interesserede vinder frem, og her kan man høste erfaringer om alle de forbehold, man måtte have forud for at tage skridtet. Artikelserien “Fra stenbro til øbo” inddrager nogle af de modige danskere, der har rykket teltpælene op og placeret dem på en af de mange smukke, danske øer.