Verdo

Et usædvanligt år påvirker Verdo’s resultat

2019 blev et helt ekstraordinært år for Verdo, hvilket præger årsresultatet. Koncernens omsætning blev 2,6 mia. DKK (2,4 mia. DKK i 2018), driftsresultatet (EBITDA) 99 mio. DKK (261 mio. DKK i 2018) og resultat efter skat -268 mio. DKK (85 mio. DKK i 2018). Resultatet anses for at være utilfredsstillende.
Billede må anvendes ved omtale af Verdo - forslag til billedtekst: Bestyrelsesformand i Verdo, Torben Høeg Bonde (tv), og administrerende direktør i Verdo, Jakob Flyvbjerg Christensen

Tre ekstraordinære forhold præger årets resultat: Verdo har valgt at hensætte til afgørelserne i varmesagerne (-491 mio. DKK), der er nedskrevet på værdien af fibernettet (-194 mio. DKK) og opnået en gevinst ved handelen med Eniig (365 mio. DKK).

Uden disse særlige poster ville årets omsætning have været 3,1 mia. DKK og driftsresultatet (EBITDA) 225 mio. DKK. Et genereret cash flow på 201 mio. DKK i 2019 understreger, at Verdo har et solidt underliggende resultat for 2019.

Tilbageførsel til varmekunder
Verdo har valgt at hensætte til at tilbageføre for meget opkrævet varmepenge til varmeforbrugerne i Randers, selv om ikke alle sager er afgjort, og Verdo ikke nødvendigvis er enig i alle Forsyningstilsynets afgørelser.

”Dermed har Verdo hensat tilgodehavender i forlængelse af kendte afgørelser og udkast til afgørelser efter et forsigtighedsprincip,” forklarer Verdo’s bestyrelsesformand, Torben Høeg Bonde, og tilføjer, at tilbageførslen til kunderne er begyndt.

”Verdo har valgt at gøre det tydeligt for kunderne, at alle tilbageførsler kommer til at foregå i tråd med de endelige afgørelser, og som det er kutyme i branchen,” siger Torben Høeg Bonde.

Et solidt driftsresultat for 2019
Trods det utilfredsstillende resultat har Verdo’s drift i løbet af året været solid. Verdo’s kommercielle forretning leverede i 2019 et positivt resultat på niveau med 2018, og 60 procent af koncernens samlede driftsresultat stammer herfra.

Divisionen for teknisk infrastruktur fik sit bedste år nogensinde både mht. omsætning og resultat – og er samtidig nu det største selskab i Danmark inden for drift af gadelys i danske byer. Verdo’s handel med teknisk carbon bidrager til rekordstor omsætning i divisionen for handel med brændsler.

”Uagtet de ekstraordinære forhold i 2019 har Verdo samtidig leveret et solidt driftsresultat med god likviditet,” siger administrerende direktør i Verdo, Jakob Flyvbjerg Christensen, og tilføjer:

”Verdo er en stadig stærkere og mere fokuseret forsyningsvirksomhed inden for varme og vand samtidig med, at vi opnår gode resultater i de kommercielle aktiviteter.”

Fokus på fjernvarme og vand
2019 blev et vigtigt år for forsyningen i relation til at fokusere aktiviteterne omkring vand og varme. Handlen med Eniig betyder, at Verdo nu forsyner 69.000 hjem og virksomheder med fjernvarme og er den femte største varmeforsyning i landet målt på leveret energi (årligt 500 GWh).

Efter overtagelsen af fjernvarmenettet i Herning har Verdo fået udvidet forbrugerstyret med 16 nye repræsentantskabsmedlemmer, heraf fire nye bestyrelsesmedlemmer.

Verdo’s arbejde med FN´s verdensmål #6 for at sikre rent drikkevand og sikker forsyning er fortsat med opkøb af skov og etablering af nødforsyning til omegnsværker. I 2019 kunne Verdo påvise, at selskabet leverer noget af det reneste og billigste drikkevand i Danmark.

Nedskriver værdien af fibernet
Verdo bidrager til lokalsamfundene i Randers og Hobro gennem investering i fibernet og dermed hurtig adgang til internettet. Værdien af fibernettene er nedskrevet i årets regnskab, så den nu svarer til områdets indtjeningsmuligheder, hvilket påvirker årets resultat negativt.

Lukker kontor i England
Verdo Renewables har i 2019 forgæves arbejdet med en genopretningsplan, hvorfor det efter regnskabets afslutning er besluttet at afvikle selskabet.

Strategi Next Level og fokus på Verdensmål
Verdo har i 2019 aktiveret en ny strategi for de kommende år – Next Level – hvor koncernen fokuserer aktiviteter omkring varme, vand, teknisk infrastruktur og handel med brændsler.

”Verdo vil skabe grøn energi, der gør en verden til forskel. Vi vil bidrage til den grønne omstilling og leve op til den globale målsætning om bæredygtig udvikling frem mod 2030,” siger Jakob Flyvbjerg Christensen og uddyber, at Verdo har valgt at sætte særligt fokus på tre af FN’s 17 verdensmål​ og implementere dem i strategien, nemlig: #6 - Rent vand og sanitet​, #7 - Bæredygtig energi​ og #13 - Klimaindsats​.

”Verdo har i 2020 fået Jakob Flyvbjerg Christensen som ny administrerende direktør. Med ham ved roret vil Verdo skærpe den mangeårige indsats for klimavenlig energi og forsyning til by- og lokalsamfund med særlig fokus på rent vand og bæredygtig fjernvarme til attraktive priser,” siger Torben Høeg Bonde.

Verdo forventer en omsætning og et resultat i 2020 på niveau med 2019, men der tages forbehold for eventuelle langtidseffekter af Covid-19.

Mere information hos

Jakob Flyvbjerg Christensen, administrerende direktør i Verdo, på 2060 5214

Nils Gottlieb Johansen, presseansvarlig i Verdo, på 41 74 42 71 eller e-mail: nigo@verdo.com

Billeder

Download
Billede må anvendes ved omtale af Verdo - forslag til billedtekst: Ekstraordinære forhold præger årets resultat. Uden disse ville omsætningen være 3,1 mia. DKK, hvilket understreger en solid underliggende forretning.
Download
Billede må anvendes ved omtale af Verdo - forslag til billedtekst: Ekstraordinære forhold præger årets resultat. Uden disse ville årets driftsresultat(EBITDA) være 225 mio. DKK, hvilket understreger en solid underliggende drift.

Information om Verdo

Verdo
Agerskellet 7
8920 Randers NV

+45 8911 4811http://www.verdo.com

Om Verdo

Verdo er en selvejende, forbrugerstyret energikoncern med hovedsæde i Randers.

Verdo beskæftiger sig med el, vand og varme, men har også kommercielle forretningsområder som udvikling, etablering og service af grønne energianlæg, handel med bæredygtige biobrændsler og teknisk infrastruktur.

Følg pressemeddelelser fra Verdo

Flere pressemeddelelser fra Verdo

Fra skov til skov: Heatlets PremiumPlus sætter ny standard for bæredygtighed til træpillefyret3.11.2020 10:57:39 CET | Pressemeddelelse

De nye træpiller ”Heatlets PremiumPlus” øger fokus på bæredygtighed. Hvis alle 80.000 danske husstande med pillefyr og -ovne vælger at fyre med dem, ville danskerne årligt spare 250.000 tons CO2. Alle led i produktion og transport er optimeret i det nye produkt: træpillerne bliver leveret i klimavenlig og biologisk nedbrydelig emballage, og plantning af nye træer medvirker til at gøre produktet 100 procent CO2-neutralt hele vejen fra skov til træpilleforbrugeren og tilbage til skoven igen.

Multi Køl & Energi og Verdo indgår samarbejde om fremtidens varmepumper27.10.2020 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

Et strategisk samarbejde mellem Multi Køl & Energi og Verdo gearer virksomhederne til et stigende og mere komplekst marked for varmepumper i forsyninger og industri. Multi Køl & Energi bidrager med ekspertise i etablering af varmepumper, mens Verdo bi-drager som systemintegrator. Samarbejdet betyder, at Multi Køl & Energi og Verdo byder sammen i større projekter med fælles projektering, etablering og risikostyring.