Et kønsopdelt arbejdsmarked kan tage meget af skylden for lønforskellen mellem mænd og kvinder

Hver gang en kvinde tjener 87 kroner, tjener en mand godt 100 kroner. De to køns typiske uddannelsesvalg og et kønsopdelt arbejdsmarked kan tage en større del af skylden for lønforskellen mellem kønnene, end man tidligere har vidst, viser helt ny forskning fra VIVE.

Det har i mange år været almen kendt, at kvinder og mænd ikke tjener det samme. Faktisk tjener kvinder i gennemsnit 14,5 procent mindre end mænd, hvilket svarer til, at en kvinde tjener 87 kroner, hver gang en mand tjener 100 kroner.

Den lønforskel har man tidligere forsøgt at forklare med familiære forhold, erhvervserfaring, uddannelsesniveau, arbejdsfunktion og at kvinder oftere end mænd vælger at gå på deltid. Men selv med disse forklaringer har det tidligere kun været muligt at forklare 52 procent af lønforskellen mellem mænd af kvinder – altså omtrent halvdelen af de 13 kroners forskel i den gennemsnitlige timeløn.

Nu er det lykkes VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd at forklare op mod 85 procent af lønforskellen.

- Det er virkelig glædeligt, at vi er kommet endnu tættere på et svar på, hvorfor mænd og kvinder ikke tjener den samme løn. Lige nu er der kun en forskel på godt 2 procent – eller to kroner for hver hundrede kroner – mellem mænd og kvinders timeløn, som vi ikke kan forklare, og det giver blod på tanden i forhold til at grave endnu dybere og få styr på det sidste, siger Berit Toft Fihl, der er politisk chef i Lederne og har været en del af forskningsprojektets følgegruppe, som løbende har fulgt projektet og bidraget med faglig viden og sparring.

I den nye forskning fra VIVE har man som noget nyt i forhold til den tidligere forskning inddraget kønnenes uddannelsesretning og -længde, og ikke kun uddannelsesniveau, ligesom man også belyser flere forhold af det kønsopdelte arbejdsmarked. Derudover har VIVE taget et spadestik dybere ved at tage højde for forskelle i kvinder og mænds fravær fra arbejdspladsen, fx i forbindelse med barsel og sygefravær, samt forskelle i forhold til arbejdspladsens størrelse.

Og det nye fokus har båret frugt. Den nye forskning afslører nemlig, at lønforskellen mellem mænd og kvinder – foruden fravær i form af barsel og sygefravær – skyldes de to køns forskellige valg af uddannelser inden for samme uddannelsesretninger samt deres placering på arbejdsmarkedet.

- Det peger i retningen af, at vi er nødt til at ændre på nogle vaner og underliggende strukturer, så vi får en mere ligelig fordeling af kønnene på uddannelserne. Der er behov for, at vi blander kortene og får flere kvinder til at vælge uddannelser inden for fx STEM-området, hvor vi ved, at der i dag er en meget skæv kønsfordeling. Det løser ikke problemet nu og her, men det gør, at vi på sigt kan udjævne forskellen mellem mænd og kvinders løn, siger Berit Toft Fihl.

Brug for klarhed om restriktioner23.10.2020 19:06:18 CESTPressemeddelelse

Lederne bakker op regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu. - Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke. Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge. - De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, sige

Godt med forbedring af seniorpension10.10.2020 09:14:04 CESTPressemeddelelse

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.